به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۲۱۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
برداشت دیوارهای غار با ابزار سنگین و انفجار مانند، باعث گسیختگی اجزاء غار گردیده است.
خبردنا: غارنوردان و تعدادی از کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد در نامه ای سرگشاده به استاندار این استان از وی خواستند از ادامه فعالیت بخش خصوصی در غار ده شیخ پاتاوه دنا جلوگیری کند.

به گزارش "خبردنا"، در نامه سرگشاده این غارنوردان و کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمدی که یک نسخه آن در اختیار این پایگاه خبری قرار گرفت، آمده: شاید اشتباه کوهنوردان و غارنوردان است که غارهای استان را باتحمل و زحمات فراوان پیمایش و معرفی می‌نمایند!!! چون این معرفی پیامدهای بسیار اسفناکی درپی داشته و اکنون حدود 10 غار از 500 متر تا چندکیلومتر در دنا و سایر رشته کوه‌های موازی شناسایی و پیمایش گردیده که جدا از معرفی آنها معذوریم و دلیل آن هم تخریب غار و محوطه مربوط به غاز ده شیخ پاتاوه می باشد که این غار بازگو کننده تکوین دنا و کوهستان های استان است.

در ادامه این نامه سرگشاده آورده شده: این غار که از ورودی چهارگانه تا خروجی آخر که فقط غارنوردان می‌توانند عبور کنند بیش از 2 کیلومتر است و از نظر درجه بندی جزء غازهای درجه یک است که فقط باید جهت مطالعه زمین شناسی مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه بنحو بسیار دلخراشی تخریب شده است. جنگل و بلوط های چندساله زیادی در مسیر غار قلع و قمع شده و بدون کارشناسی ، مسیر غار از حالت طبیعی خارج و ارزش خود را از دست داده است. برداشت دیوارهای غار با ابزار سنگین و انفجار مانند، باعث گسیختگی اجزاء غار گردیده است.

در ادامه این نامه سرگشاده آمده: سازمان های منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی .... اشراف و نظارت برتخریب ها نداشته اند و بدلیل تخریب این غار زیبا که میراث رشته کوههای استان است از معرفی سایر غارها خودداری می نمائیم. غارهایی باوجود رودخانه ها و آبشارها و دریاچه های درون غاری که از 500 متر تا چندکیلومتر در دنا اگر معرفی شوند قطعا همانند ده شیخ تخریب خواهند شد.

در پایان این نامه، کوهنوردان و غارنوردان به نشانه اعتراض نوشته اند: ما امضاء کنندگان ذیل گروهی از کوهوردان، غارنوردان و طبیعت دوستان به نشانه اعتراض و جلوگیری از تخریب این سرمایه ملی اعلام می کنیم در صورتی که عملیات متوقف نشود ناچاریم به طریق دیگری اقدام نمائیم. مستدعی است هرچه سریعتر اقدامات لازم مبذول فرمائید تا لااقل نسبت به نسل آینده ادای دین کرده باشید.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رخشان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
0
تخریب قبلآانجام گرفته باورودسرمایه گذارونصب درب وکنترل همیشگی غارجبران تخریب های گذشته شده
نام:
ایمیل:
* نظر: