به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۳۱۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
خبردنا:مرور و یادآوری دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف در ظرفیت یک یادداشت نمی گنجد ولی می­توان به برخی موارد کلی اشاره کرد.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، متن یادداشت داود پرچمی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به شرح ذیل است:

به لطف الهی، رهبری حکیمانه امام راحل و رهبر معظم انقلاب، مجاهدت‌­های شهیدان و ایثارگران، همت و پایمردی مردم شریف و عزیز این مرز بوم، و تلاشهای دلسوزانه اکثر مسئولین در سی و هشتمین سالگرد دهه­‌ی فجر پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم. انقلابی که با امید به تحقق نظامی مبتنی بر شریعت اسلام که ظرفیت توام رفاه دنیوی و رستگاری اخروی را دارد بوقوع پیوست. انقلابی با الگو برداری از حکومت عدل امام علی علیه السلام برای فراهم سازی زمینه احیاء ارزشهای اسلامی و شکوفایی استعدادهای انسانها و هدایت آنها بسوی معنویت و تعالی و پیشرفت، آبادانی و اقتدار ملی و استقلال کشور.

 دهه‌­ی فجر، دهه بزرگداشت فراهم شدن زمینه تحقق اکمال دین و مقدمه فرج امام عصر عجل الله تعالی فرجه شریف و دهه پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر است. دهه­ی فجر یادآور به ثمر نشستن همبستگی و همدلی مردم و نتیجه دادن استقامت و پایمردی در راه خدا و بهره مندی از نصرت الهی است. دوره ای که همه باهم، با وحدت کلمه وتمسک به حبل الهی و با وفاق بر سر مشترکات عام و نادیده گرفتن تفاوتها سرنگونی رژیم طاغوت را رقم زدند. همه بر این باور که با تشکیل حکومت اسلامی نابسامانی­ها رخت بر خواهد بست. اصول نشئت گرفته از اسلامِ انقلاب، حبل متینی شد که همه را گرد هم آورد. حتی کسانی که به این مبانی باور نداشتند، امیدوار بودند که در این حکومت خوشبخت تر زندگی خواهند کرد.

اکنون پس از سی و هشت سال از تحقق وعده الهی که بر مستضعفین منت نهاد و آنان را وارث حکومت در این سرزمین قرار داد آن نهال به شجره طیبه­ی تنومندی تبدیل شده که اصل­ها ثابت و فرع­ها فی السماء است. در این سالیان با وجود مشکلات و مزاحمت­های استکبار جهانی، توفقیات فراوانی در عرصه های گوناگون بدست آمده که موجب دلگرمی و امید مستضعفین ودوستی آزادگان عالم و دلسردی و یأس مستکبرین، دشمنان و بدخواهان گردیده است. از یکسو این نظام مقدس الگویی برای دوستان و پیروان خود بویژه در دنیای اسلام و عاملی موثر بر بیداری اسلامی گشته و از چنان اقتداری برخوردار است که قدرت بازدارندگی آن فکر تعدی را از سر دشمنان عنود خود بدر برده است. اقتداری که در منطقه پر آشوب غرب آسیا امنیتی پایدار در کشور حاکم کرده و خواب راحت از دیدگان دشمنان خود ربوده است. امروز توانمندی و قدرت ایران اسلامی مستقل، در حدی است که کمتر واقعه سیاسی حداقل در منطقه واقع می شود و ایران در آن نقش برجسته تعیین کننده نداشته باشد. امروز مرزهای سیاسی ایران اسلامی از غرب تا شرق مدیترانه و از جنوب به سواحل دریا سرخ و اقیانوس هند رسیده و اقتدار انقلاب اسلامی در حدی است که با همه تلاش­های دشمنان کاملا از این مرزها دفاع می­کند. استقلال سیاسی موهبتی الهی است که با وقوع انقلاب اسلامی و به برکت خون شهیدان عزیز این مرز و بوم خداوند به ما عنایت کرده و امانتی است که برهمه آحاد ملت و بویژه بر مسئولین کشور است که آنرا با جان خود پاس بداریم.

مرور و یادآوری دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف در ظرفیت یک یادداشت نمی گنجد ولی می­توان به برخی موارد کلی اشاره کرد.

بصیرت و معنویت روزافزون در بین آحاد جامعه بویژه در نسل جوان، ارتقاء آگاهی سیاسی غیرقابل مقایسه مردم با قبل از انقلاب و مشارکت عظیم چند ده میلیونی در انتخابات های سرنوشت ساز، الگو پذیری بسیاری از جنبش­های مردمی در منطقه و بعضا در جهان از انقلاب اسلامی از دست آوردهای مهم انقلاب است که باید شکر خداوند متعال را بجا آوریم.  

موفقیتهای فراوان و مهم در عرصه علم وفناوری مانند کسب رتبه پنجم جهانی در دانش چرخه سوخت هسته‌ای، کسب رتبه هفتم در نانو تکنولوژی، کسب موفقیت­های جهانی در مسابقات علمی مختلف توسط جوانان برومند این مرز وبوم، موفقیت در برخی علوم جدید مانند لیزر، میکروالکترونیک، پیشرفت­های مهم در علوم کامپیوتر، ساخت و پرتاب ماهواره و ماهواره بر و کاهش نرخ بیسوادی و رشد تحصیلات تکمیلی از دستاوردهای مهم دوران پس از انقلاب است.

ایران اسلامی قدرت اول منطقه، هفتمین قدرت نظامی و ششمین قدرت موشکی جهان است. ساخت و تولید انواع موشکهای دور برد زمین به زمین، زمین به هوا، بالستیک و انواع موشکهای دریایی. ساخت انواع سلاحهای سازمان رزم نیروهای نظامی و انتظامی و تجهیزات جنگ سایبری. هر چند در برخی زمینه ها هنوز به تولید نرسیده ایم اما ساخت برخی از انواع هواپیما، جتهای جنگنده مافوق صوت رادارگریز و هواپیماهای آموزشی و بالگرد، انواع هواپیماهای بدون سرنشین، برخی از انواع کشتی ها، زیر دریایی و قایقهای تندرو، تانک و خودکفایی در تعمیر و نگهداری و ساخت قطعات موردنیاز آنها در عرصه دفاعی و نظامی ازموفقیتهای مهم کشور بعد از انقلاب است

افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال، کاهش مرگ و میر مادران، تولید بسیاری از داروهای مورد نیاز در کشور و مقام اول در غرب آسیا در این زمینه، پیشرفت و توسعه جراحی ها در زمینه های مختلف بویژه پیوند اعضاء، کشت سلولهای بنیادین و رشد توریسم سلامت و ایجاد شبکه درمانی در اقصی نقاط کشور و امکان پذیری تشخیص، تجویز و درمان از راه دور برای روستائیان، توسعه دسترسی به آب بهداشتی و گسترش بیمه و تامین اجتماعی از موفقیتهای بسیار مهم در کشور است که پس از انقلاب بدست آمده است.

رشد صادرات غیر نفتی، توسعه پالایشگاهها و مراکز پتروشیمی، شبکه گاز رسانی، انواع نیروگاههای برق و اولین نیرگاه هسته‌ای در بوشهر، اولین نیروگاه انرژی‌های زیرزمینی در اردبیل، کسب رتبه چهارم جهانی در ساخت سد و صدورخدمات فنی، عمرانی و تخصصی در زمینه‌های مختلف به دیگر کشورها و گسترش مخابرات و تلفن همراه، افزایش راه‌های اصلی و فرعی، راه آهن، مترو، فرودگاهها، بنادر پیایانه های مسافری برابری از موفقیتهای مهم کشور است.

علیرغم حصول این موفقیتها دو نوع مقایسه لازم است یکی مقایسه میزان پیشرفت کشور در مقایسه با سایر کشورهایی که در بدو پیروزی انقلاب و در منطقه شرایطی مشابه ما داشته اند و دیگری مقایسه با آنچه می توانستیم باشیم. در مقایسه با کشورهای مختلف مشابه وضعیت ما و بویژه کشورهای منطقه ما علیرغم تمام مزاحمتهای دشمنان در بسیاری از زمینه ها سرآمد کشورهای منطقه هستیم واین جای شکر و قدردانی دارد. اما در مقایسه با آنچه می توانستیم باشیم نمی توانیم ارزیابی خوبی از خود ارائه کنیم و این جای تاسف دارد. در برخی زمینه ها سوء تدبیرها و سوء مدیریتها مانع اصلی پیشرفت و توسعه کشورشده است. امروز رجوع به مردمی که همیشه پای نظام انقلابی خود ایستاده اند ما را با برخی نارضایتی ها در برخی زمینه ها مواجه می کند. عمده این نارضایتی ها ناشی از سیاست گذاریهای غلط و عملکرد بد برخی از مسئولان در برخی از زمینه هاست. هر جا که گله مندی از طرف مردم دیده میشود ریشه در بی درایتی، عدم پای بندی دینی و اخلاقی، عدم پای بندی به اصول انقلاب و انقلابی عمل نکردن برخی از مسئولان و برنامه ریزان دارد.

اگر گله مندی از نابرابری اجتماعی و اقتصادی، تبعیض و فساد وجود دارد همه ناشی از سوء مدیریت و عدم پای بندی به اصول انقلاب و انقلابی عمل نکردن برخی از مسئولان است. این مشکلات یک شبه بوجود آمده نیامده است، علاوه بر مشکلات باقی مانده از نظام پیشین، حداقل بخشی از آنها ناشی از چگونگی مدیریت دولتهای پس از انقلاب است. کسانی که خود در بوجود آمدن این شرایط نقش اساسی داشته و باید جوابگوی مردم باشند، امروز در موقعیت اپوزیسون نشسته و از نظام طلبکارند. از نه دولت زمان جنگ و پس از آن هفت دولت آن امروز به یک اردوگاه فکری تعلق دارند که در بینشان سران فتنه 88 حضور دارند و اینان مسئول نابسامانی های کشور هستند. این به معنی عدم وجود انتقاد به دو دولت دیگر نیست اما کسانی که خود مسئول نابسامانیهای کشور هستند امروز طلبکار از نظام و مردم شده اند. کسانی که با اتخاذ روشهای غلطِ توسعه ی الگو برداری شده از غرب زمینه فساد را فراهم کرده و بعضا بهره مند هم شده اند امروز در جایگاه اپوزیسون نشسته اند.

علاوه بر دشمنان خارجی و خارج نشینان دشمن، دو گروه داخلی در راه پیشرفت انقلاب مشکلاتی را فراهم کرده اند. اول عده ای که با نادیده گرفتن تاثیر گذاری ساختارهای اجتماعی با تفکر فرد گرایانه ای که جامعه را حاصل جمع تک تک افراد می دانسته و می دانند با بی توجهی و یا حداقل با کم توجهی به اثر گذاری ساختارها بر کنشهای افراد، بکارگیری افراد انقلابی را برای انقلابی کردن نهادها و موسسات کافی دانسته و اصلاح افراد بدون توجه به اصلاح ساختارها را برای بهبود وضع جامعه کافی می دانستند و می دانند. این تفکر رویه غالب انقلابیون در قبل از انقلاب بود. ارتقاء آگاهی دینی و تقویت پایبندی دینی و ایمان افراد که در تقابل خود با نظام سیاسی حاکم پیشین انگیزه پیروی بیشتری می یافت عامل مهمی برای پیروزی انقلاب بود. اما تداوم حیات انقلاب و انقلابی شدن ساختارها نیازمند تجدید نظر مبتنی بر اسلام در قواعد اداره جامعه است که در این زمینه به اندازه لازم کار نکرده ایم. بسنده کردن به عدم مغایرت این قواعد با اسلام و قانون اساسی و عدم تاکید بر انطباق آنها، برای اسلامی شدن و انقلابی شدن جامعه کفایت نمی کند.

در صحت این ادعا لازم است نگاهی به میزان موفقیت نهادهای برآمده از انقلاب انداخته و کارنامه آنان را بررسی نمائیم. این نهادها و هرجا که نظام موفق به جاری ساختن قواعد خود شده است، شاهد قوت و قدرت نظام گشته و توفیقات بزرگی را نصیب جامعه کرده است. اداره جنگ و موفقیتهای بزرگ علمی و دفاعی و نظامی در عرصه های مختلف و رویشهایی که در عرصه های مختلف شاهد آن هستیم عموما در سازمانهای اجتماعی رقم می خورد که قواعد آنها متحول و قواعدی متناسب با انقلاب و نیازهای آن در آنها جاری شده است. همین نهادها هر جا از قواعد برگرفته از شرایط انقلاب دور شده اند کارآمدی خود را ازدست داده اند. می توانیم نمونه جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی را بررسی کنیم ویا نگاهی به ساختارهای اقتصادی ما بویژه بانکها مصداق بارز آن است داشته باشیم.

بی توجهی به اینکه بسیاری از کسانی که سرمایه سیاسی موجود در موقعیت های پس از انقلاب را در اختیار گرفتند در شرایط ساختاری به اداره جامعه پرداختند که خاستگاه قواعد تداوم بخش آنها، در قبل از انقلاب تکوین یافته و با نصب نیروهای برآمده  از انقلاب، انقلاب در آنها جاری نمی شد، بلکه با مدیریت با انگیزه انقلابیون همان ساختارها با توان و سرعت بیشتری به حرکت در آمدند. جنگ به عنوان مصداقی از الطاف خفیه الهی از عوامل مهم کندی این جریان شد، ولی با اتمام جنگ لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی در عرصه های مختلف جاری شد و در ادامه برخی از این افراد نیز در این ساختارها استحاله شده و خود جزیی از آن ساختار گشتند که عمل آنها از مبانی خود یعنی اسلام و انقلاب فاصله یافت. اوج این جریان را می توان در دوره کارگزاران که نقطه عطفی بر انحراف در مسیر اقتصادی انقلاب اسلامی بود و زمینه ساز فساد اداری و مالی در کشور شد دانست.

با پایان جنگ در فضایی که انقلاب جوان با تمام قدرت از پس جنگ تمام عیار همه علیه ایران اسلامی برآمده بود و توانمندی لازم برای خیزش و جهش به سوی ساختارهای بر آمده از اصول انقلاب را داشت، عده ای دیگری در فضای سردر گمِ نامشخص بودن قواعد و هنجارهای جدید در ساختارهای اجتماعی، با وضوح بیشتری عاریت گرفتن ساختارهای برخاسته از زیر بنای اعتقادی و فلسفی غرب را ندا دادند. این دو گروه مشکل آفرینانی بوده و هستند که از درون راه انقلاب را ناهموار تر نموده اند. آنهایی که در ساختارهای پیشین استحاله شدند و آنان که ساختارهای عاریتی را توصیه می کنند، هر دو جریان بدلیل عدم پایبندی به اصول انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی موجب بروز مشکلاتی در مسیر ادامه حیات انقلاب شده اند.

در مقایسه وضعیت فعلی کشور با آنچه می توانست باشد نمی توان خصومت و دشمنی استکبار جهانی و بویژه امریکا را نادیده گرفت. اگر در اوایل انقلاب به خاطر به خطر افتادن منافع اقتصادی و سیاسی، غرب دشمنی با انقلاب اسلامی را کینه توزانه ادامه می داد و روشهای عیان سخت افزاری را بکار می گرفت. اکنون اقامه رویکردی در برابر غرب که در آن دینِ در حوزه خصوصی قرار گرفته را به عرصه عمومی آورده و با مخالفت با استکبار و رویه استثماری و استعماری آن ملتهای تحت ستم را به مقاومت در برابر شیطان بزرگ امریکا و اذناب آن فرا خوانده و جهان بینی و انسان شناسی تمدن غرب را به چالش کشیده، مهمترین دلیل دشمنی با انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است. از همین روست که روشهای خود را پیچیده تر کرده و جنگ تمام عیار خود را به عرصه های فرهنگی، اقتصادی کشانده است. از یک سو پدیده داعش و گروههای تکفیری را در این منطقه شاهدیم تا بتوانند علاوه بر نابودی منابع کشورهای اسلامی و اختلال در روند توسعه آنها،  چهره ای زشت از اسلام انقلابی ارائه کنند که قدری از این چالش را جبران و گرایش به اسلام انقلابی را محدود کرده و به کنترل خود دراورند. آنها با ایجاد داعش، پیروان معتقد به اصول انقلاب اسلامی، در کشور خود را به مسلخ جنگهای داعشی و تکفیری روانه کرده اند تا در نهایت همه آنان را قربانی کنند و تهدید فرهنگی را از سر خود دورنمایند. از سوی دیگر با برقراری پیوند با دل دادگان خود درداخل کشور، از تغییر ارزشها و سبک زندگی غرب گرایانه به مثابه اهرمی برای تغییر نظام استفاده می نمایند.

همانطور که در پیروزی انقلاب همبستگی ملی و همدلی با تمسک به حبل الهی و اصول انقلاب اسلامی برخاسته از آن به پیروزی رسیدیم، امروز نیز همبستگی ملی رمز ایستادگی در برابراستکبار جهانی که دشمنی خود را با تعامل مبتنی بر خصومت و تضاد در طول سالیان اثبات کرده و امروز با روی کار آمدن ترامپ جلوه علنی تری پیدا کرده است می باشد. اظهارات رئیس جمهور تازه کار دست رد به سینه کوته فکرانی است که کنار آمدن با خصم مستکبر را ممکن و راه حل مشکلات می دانند. امروز جامعه نیازمند آن است که با نفی جریان واگرای دگر اندیش و محکوم کردن جریان فتنه که زخمی بر پیکر یکدست و یکدل جامعه شده است با تاکید بر اصول انقلاب موفقیت روزافزون انقلاب اسلامی را فراهم کند و این جریان باید از خواص و نخبگان آغاز شود. امروز لازم است با خدمت انقلابی به مردم و مشارکت دادن خود آنها، فراهم کردن زمینه مطالبه گری فعال، یعنی مطالبه مردم از دولت همراه با مشارکت و قبول سهم، بصورت ساختاری، تشکیل هسته های حزب الله یا بسیج مبارزه با فساد با مسئولیت یک نهاد انقلابی، تلاش بیشتر برای خدمت به جهادی به مردم بویژه به اقشار ضعیف زمینه دلگرمی بیشتر مردم را فراهم و بر مشکلات فائق آئیم.

بی شک همچون گذشته ملت بزرگ و سرافراز ایران اسلامی در راهپیمایی روز 22 بهمن در رزمایش اجتماعی خود و همبستگی، انسجام و  اقتدار ملی خود را به نمایش می گذارند  و بار دیگر توان بازدارندگی خود را به رخ دشمنان کشیده و آنان را ناامید خواهند کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: