به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۷۷۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
خبردنا: آتش سوزی، تجاوز به مراتع و عرصه های جنگلی و خشکسالی، رها سازی لاشه حیوانات، تخلیه نخاله های ساختمانی، قطع درختان و شکستن شاخه ها از جمله عواملی است که بخش گسترده ای از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد بویژه یاسوج را در معرض خطر نابودی قرار داده است .

به گزارش"خبردنا" از یک سو زباله های خانگی از سوی دیگر نخاله های ساختمانی، از سویی لاشه حیوانات بیمار و تلف شده و از سوی دیگر قطع و شکستن و سوزاندن درختان، وضعیت جنگل های اطراف شهر یاسوج را بحرانی کرده است .

بی توجهی مردم به طبیعت و ریختن نخاله های ساختمانی و زباله ها در مسیر جنگل های پایتخت طبیعت به یک معضل اساسی برای طبیعت این شهر تبدیل شده است .

این روزها جنگل های شهر یاسوج به محلی برای دفع پسماندها و نخاله های ساختمانی تبدیل شده است به نحوی که در هر کجای این جنگل ها قدم بگذارید با انبوهی از زباله های خانگی و نخاله های ساختمانی روبرو می شوید .

به راستی متولی جلوگیری از این عمل غیر قانونی که هر روز نیز تکرار می شود و بر حجم نخاله های آن افزوده می شود کیست؟ مگر نه این است که شهرداری باید از این عمل جلوگیری کند؟!

و مهم تر از همه اینکه، جابجایی این حجم وسیع نخاله در آینده چه هزینه هایی را بر خود شهرداری تحمیل می کند؟

برای روشن تر شدن این مساله نگاهی به قوانین شهرداری ها می اندازیم:

ماده ۱۶ قانون پسماند:

نگهداری، مخلوط کردن، جمع آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور و تخلیه ی پسماندها در محیط بر طبق مقررات و آیین نامه اجرایی آن خواهد بود.

در غیر این صورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی در بار اول برای پسماندهای عادی از پانصد هزار تا یکصد میلیون و برای سایر پسماندها از دومیلیون تا یکصد میلیون و درصورت تکرار، هر بار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می شوند. متخلفین از حکم ماده ۱۲ به جزای نقدی از دو میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال و در صورت تکرار به دو برابر حداکثر مجازات و در صورت تکرار مجدد هر بار به دو برابر مجازات بار قبل محکوم می شوند.

ماده ۲۰ قانون پسماند:

خودروهای تخلیه کننده پسماند در اماکن غیر مجاز، علاوه بر مجازات های مذکور به یک تا ده هفته توقیف محکوم خواهند شد.

تبصره:

درصورتی که محل تخلیه معابر عمومی شهری و بین شهری باشد به حداکثر میزان توقیف محکوم می شوند.

در این بین آموزش و فرهنگ سازی باید در زمینه حفظ محیط زیست به صورت جدی انجام شود که انجمن های مردم نهاد می توانند در این زمینه به شهروندان اطلاع رسانی و آموزش لازم را بدهند و حفاظت از محیط زیست را به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه کنند.

ضرورت دارد برای حفظ و توسعه جنگل های استان، نهادهایی مانند محیط زیست، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقی و ... در این زمینه وارد شوند و به صورت جدی در این خصوص اقدام کنند.

همچنین به نظر می رسد، طرح محکومیت ها و برخوردهای جدی در لفظ به کاری نمی آید و این برخوردها باید در عمل انجام شود و هنگامی مردم از عملی شدن وعده های مسئولان اطمینان پیدا می کنند که حداقل دیگر شاهد ریختن زباله ، نخاله ها و بوی تعفن از این جنگل های چند هزار ساله نباشیم .


نام:
ایمیل:
* نظر: