به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۷۹۰۰
|
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
خبردنا : رود بشار از جنوب شرقى بويراحمد عليا (و از کوه‌هاى اردکان و ممسنى در استان فارس) سرچشمه مى‌گيرد و به سوى شمال شرقى بويراحمد سفلى پيش مى‌رود.

به گزارش"خبردنا" اين رودخانه که بيشتر در شرق و شمال شرقى استان جريان دارد، ‌ در مسير خود از شهر ياسوج عبور مى‌کند و به سمت دوراهان پيش مى‌رود. پس از عبور از شمال شرقى منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در پوزهٔ شمالى دنا، از شمال مناطق بوير احمد سفلى و طيبى گذشته، با نام بارز به رود کارون مى‌پيوندد و به سوى خليج‌ فارس سرازير مى‌شود.

اما این روزها این رودخانه در مسیر عبوری خود در شهر یاسوج حال و روز خوشی ندارد .  حجم عظیم ورود پساب فاضلاب های خانگی و بیمارستانی و پسماندهای مسافران و رهگذران نفس های این رود را به شماره انداخته است .

هرساله با شروع فصل گرما شاهد ایجاد حجم عظیمی از جلبک ها بر روی سطح دریاچه این رودخانه هستیم که دلیل این امر کاملا مشخص نیست . گفته می شود ورود فاضلاب شهری و بیمارستانی عامل اصلی بوجود آمدن این نوع جلبک هاست که نتنها با بوی نامطبوع خود نشستن در اطراف این رودخانه را غیرممکن می کند بلکه به دلیل حجم عظیم آن و کمبود اکسیژن در آب سبب از بین رفتن آبزیان این منطقه می شود .

طی دو سال اخیر شهرداری یاسوج با تغییر مسیر آب ورودی به دریاچه رودخانه و خشک کردن و پاکسازی آن از جلبک ها به طور موقت سعی در برطرف کردن این مشکل زیست محیطی کرده است . ولی این درمان موقتی نتنها سبب برطرف شدن کامل این مشکل نشده بلکه به دلیل خشک شدن آب دریاچه این رودخانه سبب نابودی کامل آبزیان این بخش از رودخانه شده است .

مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد بارها در جلسات شورای اداری این استان به این امر اعتراف کرده اند که ورود پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج به رود بشار سلامت مردم را تهدید می‌کند و باید در این زمینه چاره اندیشی شود .

ولی با وجود تاکید چند باره مسئولان امر تا کنون به این مشکل که با سلامت مردم و تخریب محیط زیست رابطه مستقیم دارد هیچ توجهی نشده است .

پژوهشگران معتقدند تخليه فاضلابهاي شهري و كشاورزي و در بعضي موارد فاضلاب هاي صنعتي به رودخانه ها باعث افزايش مواد شيميايي از جمله نيترات و فسفات مي‌شود. اين تغيير شيميايي افزايش جلبك ها را بدنبال خواهد داشت.

حجم وسيع جلبكها مي تواند موجب تغيير رنگ، بو و طعم نامطلوب آب بشود. در اين صورت مشكلات بسيار زيادي را بدنبال خواهد داشت. بعضي از جلبكها مثل اوسيلاتور يا ميكروكيس تيس و آنابنا از خود سم آزاد مي‌كنند و در غلظت زياد مي توانند موجب مرگ ماهي ها شوند.

با توجه به آنكه رودخانه بشار يكي از منابع بسيار ارزشمند آبي استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود  ، حفظ كيفيت آب اين رودخانه از اهميت زيادي برخوردار است.

لذا مطالعه جلبك هاي رودخانه و ارتباط آنها با افزايش نيترات و فسفات كه از طريق فاضلابها وارد رودخانه مي‌شوند مي‌تواند بسيار سودمند باشد.

در پایان انتظار می رود ارگان های ذیربط از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی این امر به طرح اتصال فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج به شبکه فاضلاب شهری ورود کرده تا بیش از این سلامت مردم به خطر نیفتد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
نفس محیط زیست استان کلا به شمارش افتاده .مناط دراتش میسوزند .زباله دشتروم ومحدوده شهر ومناطق حفاظت شده همه جا عیان است،شکاربیرویه دمارحیات وحش رادراورده ،ضعف مدیریت ونارضایتی عمومی وحذف نیروهای کارامد واستفاده ازنیروهای ناکارامد محیط زیست رابه قهقرا کشیده .کوچشمی که ببینه وگوشی که بشنوه هرچند خبرهایی درراه است.وسوسوی امیدی پیداست.
نام:
ایمیل:
* نظر: