به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۸۰۵۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
خبردنا:   از 11 مرداد افزایش محدودیت رفت و آمد دیپلمات های روسی در خاک آمریکا اجرا می شود، اگر وزارت خارجه این کشور برای مخالفت با آن اقدام موثری انجام ندهد.

به گزارش ایرنا، مجلس سنا در آمریکا در ماه مه سندی را در این باره تصویب کرد. از سوی دیگر، سازمان اطلاعات این کشور در کارهای جاسوسی به دیپلمات های روسیه مظنون هستند. بنا به این ادعاها، دیپلمات های روسیه با سفر در سراسر آمریکا جاسوسی می کنند.

نشریه «پولیتیکو» با اعلام این خبر نوشته است که سازمان اطلاعات آمریکا نگران است، وزارت امور خارجه این کشور با نشان دادن تمایل به پیشرفت گفت وگو با روسیه، مانع وضع محدودیت پیش بینی شده شود.

خبرگزاری اسپوتنیک روز یکشنبه به نقل از نشریه آمریکایی پولیتیکو در این باره نوشته است: وزارت امور خارجه آمریکا می تواند مانع تصویب نهایی تصمیم مجلس سنا در خصوص دیپلمات های روسیه شود.

بنا به این گزارش، با توجه به اینکه وزارت امورخارجه آمریکا در برقراری گفت وگوی دوستانه با روسیه ذینفع است، امکان دارد با وضع مقررات جدید برای رفت و آمد دیپلمات های روسیه مخالفت کند.

زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پایان سال گذشته میلادی نیز محدودیت هایی برای دیپلمات های روسی وضع شده بود که انتقاد روسیه را برانگیخت.

افزون بر مجموعه اختلاف های گسترده در قالب تحریم های اقتصادی ضدروسی با پاسخ متقابل مسکو در چهار سال گذشته بین آمریکا و روسیه و همچنین گسترش نظامیگری غرب نزدیک و کنار مرزهای این کشور در شرق اروپا، مجادله دیپلماتیک هم روابط دوجانبه را تیره تر کرده است.

روسیه نیز تاکنون چندین بار خبر از اقدام های غیردیپلماتیک برخی کارکنان سفارت آمریکا از جمله جاسوسی داده است.

از سوی دیگر، با گذشت شش ماه از اخراج 35 دیپلمات روس از آمریکا در آخرین روزهای مسئولیت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق این کشور و توقیف دو ساختمان دیپلماتیک روسیه، هنوز انتظارها و خواسته های مسکو برای حل موضوع به نتیجه نرسیده و دونالد ترامپ هم اقدامی نکرده است.

دی ماه سال گذشته اوباما به نشانه واکنش در برابر ادعای مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به شکست هیلاری کلینتون نامزد مورد حمایت وی منجر شد، در یک اقدام ناگهانی دیپلمات های روس را اخراج کرد.

روسیه در برابر این اقدام واکنشی نشان داد، زیرا دولت اوباما رو به پایان بود، ولی تاکنون نیز رئیس جمهوری و سکانداران کنونی کاخ سفید حاضر به مذاکره جدی در این زمینه نشده اند.

ترامپ هم با وجود بارها انتقاد از سیاست های ضدروسی اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی، از 20 ژانویه سال جاری که قدرت را در دست گرفته، هیچ گامی برای حل این مساله برنداشته و حتی واشنگتن پیش شرط دریافت یک قطعه زمین در شهر سن پترزبورگ را برای ساخت سرکنسولگری تعیین کرده است.

دنیس گونچار رایزن سیاسی سفارت روسیه در آمریکا گفت: طرف روسی برای بازپس گرفتن دو ملک خود در آمریکا تلاش می کند، اما مقام های وزارت خارجه این کشور نتیجه مثبت را به واگذاری قطعه زمینی در شهر سن پترزبورگ برای تاسیس سرکنسولگری مشروط کرده اند.

گونچار گفت: این رفتار طرف آمریکایی را قابل قبول نمی دانیم، زیرا روسیه هیچ ملک متعلق به آمریکا را توقیف یا ضبط نکرده است.

سفارت روسیه سوم در واشنگتن هم سوم خرداد اعلام کرد که این کشور به توقیف اماکن دیپلماتیک خود در آمریکا پاسخ می دهد و تدابیر متقابل را اتخاذ می کند.

یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه در این زمینه گفت: مسکو ممکن است تدابیر متقابل را در مورد توقیف اماکن دیپلماتیک خود در آمریکا اعمال کند.

وی افزود: بر این باوریم، اوباما اقدامی ناشایست انجام داد که به هیچوجه منطقی نبود، اما رئیس جمهوری روسیه با آرامش و سنجیده رفتار کرد.

اوشاکوف گفت: مسکو دسامبر 2016 به واشنگتن هشدار داد که اگر این اماکن به روسیه بازگردانده نشود، تدابیری را به عنوان پاسخ اعمال می کند.

وی ادامه داد: بهبودی روابط روسیه و آمریکا تا اندازه زیادی به رفع عوامل منزجر کننده که در سال های اخیر توسط واشنگتن ایجاد شده، بستگی دارد و توقیف اماکن دیپلماتیک در آمریکا هم از جمله این عوامل است.

رئیس جمهوری سابق آمریکا در چهار سال دوم ریاست جمهوری نه تنها سیاست های و رویکردهای ضدروسی را پیگیرانه و گسترده اجرا کرد، بلکه اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی را نیز شریک کرد و این روند در دولت ترامپ نیز قطع نشده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: