به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۸۰۹۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:
" حمداد آرانپور " با بیان اینکه طیف وسیعی از آموزش های مربوط به سلامت شامل ورزش کردن، تشخیص غذاهای سالم، سموم، داروها و مواد برای دانش آموزان کلاس اول تا سوم است، افزود: برای کلاس های چهارم تا ششم، آموزش تفاوت های بین داروها و مواد، تاثیر انواع مواد بر بدن، تعریف و تشخیص اعتیاد، خطرات مصرف مواد، تاثیر دوستان، خانواده، رسانه و محله در سوء مصرف مواد را شامل می شود.

مسئولیت خود مراقبتی در دانش آموزان

وی در ادامه با بیان اینکه برعهده گرفتن مسئولیت خود مراقبتی توسط دانش آموز یکی از آموزش های مهم  در این رده سنی است عنوان کرد: آموزش مهارت تصمیم گیری به موقع، به دانش آموزان کمک می کند تا درباره انتخاب هایی که پیش رو دارند دقیق تر و حساس تر تصمیم گرفته و همچنین آموزش تقویت مهارت های روانی از جمله تمرکز بر خود ارزشمندی، مدیریت استرس و مهارت های برقراری ارتباط از جمله آموزش های لازم در این خصوص است.

وی همچنین ابراز داشت: از دیگر آموزش های مورد نیاز در این مورد مهارت تعریف مسئله است که شامل شناسایی اثرات مخرب ناشی از یک دانش آموز در معرض خطر بر خانواده می شود و فعالیت های جایگزین که به دانش آموزان این امکان را می دهد که در اوقات فراغت خود از سرگرمی های سالم استفاده کنند.

آرانپور با اشاره به برنامه هایی که این مهارت ها را به طور کامل پوشش می دهند، تصریح کرد: این برنامه ها منجر به داشتن دانش آموزانی سالم و محفوظ از گرایش به رفتارهای پرخطر در آینده می شود.

وی با بیان اینکه آموزش هایی که تفکر منطقی را به دانش آموزان یاد می دهند، می تواند به عدم درگیر شدن آنها به مواد مخدر در دوران بزرگسالی کمک کند گفت: یکی دیگر از ویژگی های مهم برنامه های موفق پیشگیری در سطح مدارس این است که از سطح مدارس فراتر رفته و مشارکت والدین و محلات را نیز شامل شود.

وی اضافه کرد: مشارکت این دو گروه باعث تقویت اثرگذاری آموزش ها در کودکان شده و به آنها برای دوری از مصرف الکل و مواد کمک می کند.

تاکید بر برگزاری کلاسهای آموزشی

کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید کرد: آموزش درباره الکل، سیگار و سایر مواد مخدر زمانی موثر واقع می شود که دانش آموزان برای پرسیدن سوالات و بیان شنیده ها و تجربیات خود در این زمینه احساس راحتی کنند.

وی با اشاره به اینکه فرزندانی که والدین آنها به مصرف الکل یا مواد معتاد هستند ممکن است نسبت به سایر دانش آموزان حساس تر باشند، اذعان کرد: دانش آموزان ممکن است اطلاعات درست یا غلطی در مورد مواد از رسانه ها و دوستان کسب کرده  یا مشاهده و مراوده با افراد مصرف کننده در خانواده و اقوام داشته باشند که باید به آنها یادآور شد، اعتیاد داشتن به این معنا نیست که فرد معتاد انسان بدی است اما به شدت نیاز به کمک دارد.

چهار اصل اساسی در آموزش دانش آموزان با هدف پیشگیری

آرانپور با اشاره به آموزش های پیشگیری از رفتار های پر خطر در دانش آموزان اظهار داشت: دانش آموزان باید حقایق را بدانند، از احساسات خود و دیگران آگاه باشند، با خانواده خود ارتباط برقرار کرده و برای آینده خود هدف داشته باشند.

دانش آموزان باید حقایق را بدانند

وی در ادامه اضافه کرد: برای آنها مقالات و عکس هایی در باره سیگار، الکل، و سایر مواد و اثرات آنها بر بدن انسان به کلاس بیاورید، به آنها در مورد تفاوت بین داروهای درمانی که توسط دکتر تجویز می شوند و مواد مخدر توضیح دهید، از متخصصین و مشاورین کودکان در این زمینه دعوت کنید تا از واقعیت هایی در این مورد با دانش آموزان صحبت کنند، کتاب ها و بروشورهایی درباره مواد و الکل که مورد تایید مدرسه نیز هستند استفاده کرده و از دانش آموزان بخواهید پس از مطالعه درباره آنها صحبت کنند.

از احساسات خود و دیگران آگاه باشند

کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشت تاکید کرد: از دانش آموزان بخواهید تا کلاس را به محیطی امن برای بحث کردن درباره مواد تبدیل کنند، به سوالات و حرف های دیگران نیز احترام بگذارند و همچنین از آنها بپرسید چرا برخی افراد مواد مصرف می کنند؟ برای کنجکاوی، فشار دوستان، لجبازی، افسردگی و...؟ و آیا با مصرف این مواد شرایط بهتر شده یا تغییر می کند؟

با خانواده خود ارتباط برقرار کنند

وی تصریح کرد: این شعار را در کلاس نصب کنید که "هیچ کس قرار نیست معتاد شود"  و در مورد مشکلات افراد معتاد با آنها صحبت کنید و بگویید که چگونه فرزندان حتی اگر والدین معتاد داشته باشند، می توانند سالم زندگی کنند و نیز از والدین آنها دعوت کنید تا در جلساتی که توسط متخصصین در این زمینه برگزار می شود، شرکت کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: برای دانش آموزان توضیح دهید که ساختار و شخصیت هر فرد در یک خانواده می تواند متفاوت باشد و چگونه افراد یک خانواده باید در عین وجود این تفاوت ها یکدیگر را حمایت کنند.

برای آینده خود هدف داشته باشند

آرانپور با بیان اینکه باید به صورت روزانه، هفتگی یا ماهیانه در مورد پیشرفت وضعیت تحصیلی و یا رفتارهای شخصی به دانش آموزان گزارش بدهید. نقاط ضعف و قوتشان را شناسایی کرده، برای پیشرفت هایشان تشویق کنید و در مورد نقاط ضعف شان به آنها کمک کنید.

وی در پایان گفت: برای دانش آموزان در مورد آینده شان تصویر سازی کنید. در مورد شغل ها، افراد موفق و دستاوردهای بزرگ برایشان صحبت کنید و از آنها بخواهید در مورد افراد موفقی که با غلبه بر سختی ها به جایگاه های بزرگ رسیده اند انشاء بنویسند.

نام:
ایمیل:
* نظر: