به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۶۶۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
خبردنا : به گفته رييس اسبق رسانه ملي، حدود 40درصد از مردم ايران داراي ماهواره هستند و با فرض قبول آمار اعلام شده، اين به آن معناست كه حداقل 32 ميليون نفر از جمعيت ايران از ماهواره‌ها خوراك مي‌گيرند.
 
آيا تاكنون به مساله‌اي غير از محتواي ماهواره‌ها فكر كرده ايد؟ معناي اقتصادي اين آمار اين است كه چيزي در حدود حداقل هشت ميليون دستگاه ماهواره در كشور وجود دارد.
 
با احتساب120 دلار براي هر مجموعه ماهواره ( تمامي تجهيزات ماهواره اي وارداتي هستند و برآورد براي يك مجموعه كامل و براساس قيمت جهاني است) يعني مبلغي در حدود يك ميليارد دلار بابت تجهيزات ماهواره اي از كشور خارج شده و تجارت زير زميني در اين حدود وجود دارد.
 
از طرفي اين تعداد دستگاه نياز به حداقل شش هزار كانتينر ٤٠ فوت براي حمل و نقل دارد. آيا كسي مي‌داند كه اين تعداد كانتينر چگونه به كشور قاچاق شده است؟!
 
آيا كسي تاكنون خبري از توقيف اين اقلام جز در خانه هاي مردم شنيده است؟ آمار از اين هم جالب‌تر است. براساس برخي نظرسنجي‌هاي اعلام شده در سال ١٣٩٠ ضريب نفوذ ماهواره در حدود ٧٠ درصد است.
 
با نگاهي به اين آمار و رعايت فرمول قبل و با احتساب اينكه در برخي خانه ها بيش از دو ماهواره وجود دارد و نيز با احتساب حداقل ٤ نسل تغيير تكنولوژي ماهواره ها، با رقم عجيب 30 هزار كانتينر قاچاق و تجارت ٥ ميليارد دلاري، در حدود 25 سال از حضور جدي ماهواره در عرصه اجتماعي مواجه مي‌شويم.
 
آيا كسي مي‌داند اين ٥ ميليارد دلار چگونه و توسط چه كسي يا كساني، دور از چشم مسئولان از كشور خارج شده است؟
 
آيا كسي مي‌داند حدود ١٢٠٠ كانتينر قاچاق به صورت ميانگين در هر سال آن‌هم به‌مدت ٢٥ سال متوالي چگونه وارد كشور شده است؟! به‌عبارت بهتر در همین هنگامه مطالعه این مقاله، حداقل سه کانتینر تجهیزات ماهواره قاچاق در کشور در حال تردد است. تجارتی كه شايد به‌لحاظ حجمی، بزرگ‌تر از مواد مخدر است.
 
كافيست بدانيم كه در صورت توليد اين اقلام در داخل، در حدود ٢٥٠٠٠ نفر تاكنون اشتغال ايجاد و همگي در آستانه بازنشستگي بودند.
 
این رقم معادل نیم درصد کل فروش نفت کشور در این بازه زمانی و هزینه ساخت کامل و تامین کامل تجهیزات ۵ خط مترو در کشور است! از طرف ديگر، شبكه تلويزيون Gem Tv حدود دو ماه پيش اعلام كرده است كه كليه شبكه هاي اين گروه تلويزيوني از دو ماه ديگر فقط توسط دريافت كننده خاصي قابل مشاهده خواهند بود.
 
با احتساب تنها يكصد هزار مشتري براي اين دستگاه جديد و با رعايت فرمول قبل،در حدود يكصد كانتينر به كشور قاچاق و در حدود 12 ميليون دلار از كشور مي‌شود. آيا كسي از چگونگي آن خبر دارد؟!
 
به‌نظر می‌رسد وراي مقولات عرفی مطرح در جامعه در خصوص ماهواره، انگیزه های دیگری نیز در این مباحث مطرح هستند که تاکنون مغفول مانده است و ضرورت دارد تا به آن‌ها پرداخته شود.
 
بي‌شك دستگاه‌هاي امنيتي كه تلاش مي‌كنند امنيت مردم را در همه حوزه‌ها حفظ كنند، در اين بخش نيز بايد نگاه ويژه‌اي داشته باشند و نتيجه برخورد با اين مافياي قوي را به مردم هم اعلام كنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: