به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۶۶۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
خبردنا : بحث یارانه‌ها از گام‌ نخست راهی غلط و تهی از مطالعات عمیق بود و همین موضوع موجب شده گام‌های بعدی مرتبط با این پروژه به بیراهه رود و موضوع را تا حدی پیچیده کند که نتیجه‌ای نداشته باشد مگر تداوم فقر و مشکلات اقتصادی؛ دولت‌ها در طول سال‌هایی که یارانه پرداخته‌اند هیچ سیاست ویژه‌ای را دنبال نکرده‌اند.
 
حال باید دید راهبرد دولت برای مدیریت شرایط کنونی چیست؟ دولت نیازمند یک بانک اطلاعاتی قوی و قابل اعتماد درباره میزان توانمندی مالی شهروندان است. میزان درآمد، محل زندگی واقعی و بهره‌ بردن از امکانات رفاهی، تعیین‌کننده‌ای جدی در بهره ‌بردن شهروندان از یارانه‌های نقدی است‌ در حالی که هیچ یک از این امور شفاف نیست.دولت‌ برنامه مدونی ندارد و می‌توان گفت دود این آتش، اشک چشم مردم را جاری خواهد کرد.
 
هر چند دولت باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد اما از آنجا‌ که در تمام سال‌های گذشته، دولت‌ها هرگز پاسخگوی اشتباهات خود نبوده‌اند، اشتباهی دیگر تکرار می‌شود و مردم فقیرتر از گذشته خواهند شد.دولتمردان تا امروز نگران مشکلات قشر ضعیف جامعه نبوده‌اند و فشارهای اقتصادی و مشکلات مردم فقیر را هرگز پاسخی نداده‌اند. هر چند روند سیاست‌های دولت به ظاهر در راستای کمک به اقشار ضعیف جامعه بوده است اما نه‌تنها فقرا ثروتمند نشده‌اند‌ بلکه قشر متوسط ضعیف‌تر شد و از حیث اقتصادی به رتبه‌های پایین تر تنزل پیدا کرده است.
 
فقر نسبی تبدیل به فقر مطلق شد و هیچ دولتمردی حاضر به پاسخگویی درباره این موضوع نیست. از سویی دیگر تصمیمات ضربتی در امور اقتصادی هر روز تکرار می‌شود و مشکلات مردم و دولت را چندین برابر می‌کند. اما نکته قابل تامل آن است که دولت بر ادامه تصمیمات اشتباه خود و تکرار اشتباهات اصرار دارد. حال آنکه هیچ یک از تصمیمات مقوله هدفمندسازی یارانه‌ها با شرایط اقتصادی ایران همخوانی ندارد و دولت با بی‌توجهی کامل در حال اجرای این تصمیمات است.اقتصاد کشور در شرایطی است که بخش خصوصی هر روز بیش از گذشته تضعیف می‌شود و تجارت تبدیل به دلالی شده است.
 
زیرساخت‌های تولید در کشور هر روز تضعیف می‌شود و در شرایط صلح، اقتصاد ایران، اقتصاد کشوری جنگ‌زده است. باید پذیرفت مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم‌های جهانی نیست‌ بلکه به دلیل نبود دانش اقتصادی مناسب و برنامه‌ریزی است. در شرایط فعلی اگر درآمد‌های ارزی دولت 10 برابر شود نیز نتیجه‌بخش نخواهد بود. راهبران اقتصادی کشور دورنمای مشخص و اندیشمندانه‌ای ندارند و همین موضوع اقتصاد را به چالش‌هایی بسیار جدی خواهد کشاند.

نام:
ایمیل:
* نظر: