به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۰۶۵۳
|
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
این دوستان پیشکسوت عرصه اصلاح طلبی جزو پیشگامان و استوانه های جریان اصلاح طلبی حوزه انتخابیه هستند که هم باید دغدغه هایشان مورد توجه قرار گرفته ، ضمن اینکه این بزرگواران باید از طریق ساز و کارهای حزبی، ایده هایشان را مطرح کنند.
خبردنا - سیروس کریمی : دکتر منوچهر جوانمردی عضوهیأت علمی دانشگاه آزاد اهواز و مدیر گروه کارشناسی و کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری؛ جغرافیا برنامه ریزی روستایی و برنامه ریزی گردشگری و معاون اسبق آموزشی دانشکده ادبیات اهواز و جانبازو بسیجی دفاع مقدس است.

وی  شخصیتی علمی و دارای سابقه چاپ دهها مقاله علمی در مجلات isi و سایر مجلات علمی و پژوهشی است.

دکتر جوانمردی از فرزندان شایسته شهرستان " بهمئی " استان " کهگیلویه و بویراحمد " است که در این گفتگو در خصوص مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی به گفتگو نشسته ایم .

ضمن تشکر ویژه از صبر و حوصله در پاسخگویی به سئوالات بخش اول این مصاحبه تقدیم می شود .


** جناب آقای دکتر جوانمردی شما در انتخابات مجلس کاندیدا شده بودید بعنوان سئوال دوست دارم بدانم آیا  دوره بعد هم نامزد انتخابات مجلس در حوزه کهگیلویه بزرگ خواهید شد ؟

 درشرایط کنونی و با توجه به زمان زیاد باقیمانده تا انتخابات یازدهم نمی توان به صراحت از کاندید شدن یا نشدن و تصمیم قطعی برای نامزد شدن یا نشدن سخن گفت. پاسخ صریح به این سئوال را مقتضای زمان و جو سیاسی ؛ اجتماعی نزدیک به انتخابات تعیین میکند. واقعیت این است که اصل در انتخابات اقبال مردم است ؛ اگر فردی پایگاه مردمی نداشته باشد ، تلاشی ناموفق خواهد داشت، مردمی بودن، یا از طریق تشویق به حضور در انتخابات و استقبال از حضور و یا درخواست حزب یا گروه مذهبی و یا سیاسی حاصل می شود.

امیدواریم که در انتخابات یازدهم شورای سیاستگذاری اصلاحات، همانند تجربه تلخ دوره گذشته ناچار نباشد با چراغ گرد شهر بگردد تا اصلاح طلب سره را از ناسره جدا کند.

در دوره گذشته انتخابات ؛ اینجانب از معدود نامزدهای انتخاباتی بوده که با شعار و پرچم اصلاحات ثبت نام کرده و علی رغم اینکه بسیاری از کاندیدها از ترس رد صلاحیت شدن در زمان ثبت نام حتی حاضر به اعلام وابستگی حزبی خود نبوده ؛ در همان دور اول ؛ تائید صلاحیت گردیده و در ادامه پس از تصمیم مجمع شورای سیاستگذاری حوزه انتخابیه مبنی بر تعیین گزینه نهائی ؛ با صدور بیانیه و اعلام انصراف و حمایت خود را از گزینه اصلاح طلبان اعلام نموده ام.

** از جریان ایلی یا حزبی ورود می کنید ؟


* شخصا موافق تقویت احزاب و گسترش مشارکت سیاسی مردم و کمرنگ شدن مشارکت ایلی و طایفه ای در انتخابات هستم ، زیرا انتخابات یک مسئله سیاسی است نه قومی و ایلی ولی نمی توان واقعیت موجود را نادیده گرفت ؛ بررسی پژوهش های داخلی و حتی خارجی گویای اهمیت قومیت و هویت قومی در رفتارهای انتخاباتی افراد است.

بطوریکه حتی این پژوهش ها؛ اهمیت نژاد و قومیت را در انتخابات مقدماتی کنگره آمریکا و سایر کشورهای توسعه یافته را نشان داده است. زیرا هویت قومی ؛ یک نوع احساس تعلق ؛ دلبستگی، وابستگی و تعهد را به دنبال دارد.

حالا هر چه ما این تفکر را مذموم شمرده، ولی این واقعیت را باید پذیرفت که نقش و اهمیت قومیت در چگونگی مشارکت سیاسی مردم را نمی توان کتمان کرد.

با احترام به همه اقوام و ایلات حوزه کهگیلویه بزرگ ؛ از دیدگاه آسیب شناختی به قومیت گرایی که بنگریم ؛می بینیم که در تمام ادوار انتخابات مجلس و علی الخصوص دور گذشته وجود داشته و آسیب های فراوانی نیز بر پیکره توسعه سیاسی؛ فرهنگی و اقتصادی کهگیلویه بزرگ وارد نموده است.

نقد قومیت گرایی به معنی نادیده انگاشتن آداب و رسوم و هنجارها و خرده فرهنگ ها نیست؛ زیرا بود و نبود آن همانند دو روی یک سکه بوده که روی دیگر آن همان خویشاوندی؛ وابستگی های نسبی و سببی ؛ قومی؛ احساس تعلق ملی و حتی صله رحم که در احادیث مذهبی و دینی یک امر عاطفی و غریزی است ؛ بر همه واجب شمرده شده است.

مناطق مختلف استان، اگر چه وارد مرحله توسعه شهرنشینی و تحولات اجتماعی شدیدی شده اند، ولی بسیاری از عناصر سنتی همانند طایفه گری، قومیت گرایی در مشارکتهای سیاسی، همچنان نقش اصلی را داشته و همین تفکر همراه مهاجران روستایی وارد شهر شده، که خود گویای این واقعیت است که توسعه سیاسی و اجتماعی همگام با توسعه مدنیت شهری صورت نگرفته است.

پیامدهای منفی این تفکر نه تنها، عدم توسعه سیاسی و اجتماعی بوده، بلکه باعث از بین رفتن فرصتها و پتانسیل های بالقوه و مانع پیشرفت واقعی آن جامعه میشود. زیرا این نگرش بسته و تقسیم بندی افراد به گروههای قومی و دسته های خودی و غیر خودی (بویژه در تقسیم مناصب اداری) باعث انزوای بخش قابل توجهی از افراد و بی توجهی به شایسته سالاری می شود.

لذا در این شرابط علما و رهبران دینی، بزرگان و رهبران احزاب سیاسی، اساتید دانشگاهها و فرهنگیان، بزرگان طوایف، تریبونهای مسئول، جراید و رسانه ها و بویژه رسانه های مجازی موظف هستند نسبت به ترویج و تبلیغ شاخصها و معیارهای واقعی و حقیقی انتخاب افراد شایسته و ارتقای سطح فرهنگی و آگاه سازی و اطلاع رسانی عمومی ایفای نقش نموده تا بلکه سایه شوم نقش قومیت گرائی انتخاباتی را از سر این حوزه انتخاباتی کم کرده ؛ لذا انتظار می رود آنهایی که خود را دارای تفکر و وابستگی حزبی دانسته و دغدغه شان تقویت احزاب است و نگران پررنگ شدن مشارکت ایلی هستند در درون ساز وکارهای حزبی عمل کرده، تا گامی به سمت توسعه سیاسی که خود پیش نیاز توسعه اقتصادی و اجتماعی است ، برداریم.

** آیا اصلاح طلبان آقایان لاهوتی و منطقیان متحد می شوند ؟


* ابتدا باید متذکر شد که اختلاف نظرهایی که در بین اصلاح طلبان و علی الخصوص اصلاح طلبان حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ وجود دارد به این معناست که ذات اصلاح طلبی در درون خود یک ذات متکثر و دموکراتیک است .لذا تفاوت در دیدگاهها و اظهار نظرهای انتقادی باید منجر به بازنگری و اصلاح روشها و لغزشها شده و به فال نیک گرفته شود. لذا در صورت انسجام و همدلی و کنار گذاشتند اختلاف نظرها و با تجربه از عدم موفقیت گذشته چشم انداز خوبی پیش روی ماست.

علی رغم اینکه بخش زیادی از مردم بدلیل عملکرد نامطلوب، نسبت به جریانهای سیاسی و بویژه اصلاح طلبان دلسرد شده اند، زمان آن فرا رسیده که رهبران اصلاح طلبی حوزه کهگیلویه بزرگ با یک تحول و تفسیر جدی و جدید خود و جریان اصلاح طلبی را با افکارسنجی و متناسب با نیاز و مطالبات مردم متحول نمایند ، و گرنه باید منتظر عبور مردم از نام و اعتبارشان باشند.

انشاالله آقایان لاهوتی و منطقیان با توکل و مدد از خدای بزرگ بر رقابت ناسالم خود فائق آمده و در مقابل خواسته بحق مردم شریف کهگیلویه بزرگ در جهت اتحاد و همدلی سر تعظیم فرود آورند.

این دوستان پیشکسوت عرصه اصلاح طلبی جزو پیشگامان و استوانه های جریان اصلاح طلبی حوزه انتخابیه هستند که هم باید دغدغه هایشان مورد توجه قرار گرفته ، ضمن اینکه این بزرگواران باید از طریق ساز و کارهای حزبی، ایده هایشان را مطرح کنند.

 باید این عزیزان بدانند که در دوره های گذشته رفتار و عملکردشان به ضرر جریان اصلاح طلبی بوده و با تکیه بر تجربیات ناموفق گذشته، خود را مورد بازنگری قرار داده و افکار و روشهای ناموفق خود را کنار گذاشته و بر پایه منش اصلاح طلبانه خود، رفتار و عملکرد سیاسی خود را اصلاح کرده و در این دوره درصدد جبران برآیند؛ تا توده مردمی اصلاح طلب امروزی و آیندگان این سرزمین، سرزنش خود را در خصوص چوب حراج زدن به تفکر اصلاح طلبی نثارشان ننماید.

کدامیک از اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ است که نداند آقایان لاهوتی و منطقیان از دهه هفتاد تاکنون بر پایه ایمان عمیق، باور شناخت ؛ انواع انحصارطلبی، حق کشی، محکومیت، افترا، هتک حرمت و حیثیت، تهمت و انگ هایی مانند سنت گرائی، روشنفکری، ارتجاع و ...را تحمل نکرده اند؟
معهذا همین ایمان و باور ضرورت ایثار، از خودگذشتگی ، فداکاری، ترجیح منافع جمعی و حزبی را بر منافع فردی، طیفی و قومی را نیز ایجاب می نماید.

این عزیزان باید در جهت انسجام و همدلی و جلوگیری از انحراف اصلاحات و کاسبان پرمدعی اصلاحات که چهره های اصیل و محبوب اصلاحات را وجه المصالحه منافع خود قرار داده و بعضا همانند دایه های دلسوزتر از مادر ، برای حوزه انتخابیه اصلاحات ، پدری نموده و نه همچنان همانند تجربیات ناموفق دوره های گذشته بر یکدندگی، دوگانگی، خودرائ و نامجابی خود پافشاری نمایند.

ادامه دارد ........................



کانال تلگرامی خبردنا: https://t.me/khabar_dena
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گله مند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
سلام و عرض ادب خدمت دکتر جوانمردی عزیز خیلی منصفانه اشاره کردی اما گوش شنوا کو؟
آیا اقایان باز همانند گذشته رفتار می کنند؟
این دو بزرگوار با نظر خود را می خواهند بر جمع ترجیح دهند؟
چرا افراد مثل حضرتعالی هنور دنبال این شخص جلسه می زنید؟
فقط بدان این دوره هم هیچ اتحدی وجود نخواهد داشت.....
اصلاح طلب بدلی
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
اصلاح طلب اصولگرا
دیگه تمامه ماجرا
اندک اندک جمع رفوزه ها و اصلاح طلبان قلابی ظاهر میشوند خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
اصلاح طلب منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
هنوز افراد وابسته به لاهوتی و منطقیان تفکر سیاسی این دو را یادنگرفتن
ادم زیرک میخاد تا بفمه ، تاریخ هرگز این دودستگی بجود که حاصل عوامل بدور از خرد جمعی ست فرمواش نمی کند و این دو باید پاسخگو باشند البت پاسخگویی انها دردی را دوا نمی کند چون نمیشه به گذشته برگرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
بابا واقعا برا این ملت زشت است که هنوز لاهوتی و منطقیان اسم شان بر سر زبان هاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
30سال اصلاح نکردین الان اصلاح میشن! اگر بنابر اصلاح بود که دیگه سیاستی وجود نداشت
اصلاح طلبی از کهگیلویه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
انشاالله که عالیجنابان منطقیان و لاهوتی سر تعظیم فرود بیاورن
د و بدانند که تاریخ مصرفشان گذشت و اگر خدای ناکرده هنوز تصمیم بر آمدن داشته باشند سخت در اشتباهند و اگرچه محبوبیتشان در دوره قبلی کاسته شد اما دوره بعدی بدانند با هتاکی و ...روبرو خواهند شد. هرچند دو مرد شریف و مومن هستند اما مردم دیگه ظرفیت باخت را ندارند و برد امثال بزرگواری و عدل و...برایشان قابل هضم نیست.
دانشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
باسلام / این دوبزرگوار بیش از این، این جریان را درواماندگی سیاسی قرارندهند
شهروند اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
جناب جوانمردی حضرتعالی دم از اصلاح طلبی میزنید در حالیکه در عمل هرگز رفتاری مطابق با منش اصلاح طلبی نداشته‌اید رویکرد حضرتعالی در انتخابات شورای شهر اهواز و لابی گری هایتان جهت ورود به لیست امید بر همگان مبرهن است کجای منش اصلاح طلبی چنین اجازه ای به شما داده است که دست به هر کاری بزنید تا در لیستی که نتیجه اش به دلیل وجود اشخاصی به مانند حضرتعالی منجر به شکستی تاریخی گشت جناب رفتار هزاری رنگتان در برهه تعیین نامزد نهایی جریان اصلاحات کهگیلویه بزرگ به یاد آرید حضرتعالی که حتی بزرگان جریان اصلاحات لیکک را نمی‌شناسید و طبق سخن خودتان در مناظره های انتخاباتی گروه تریبون آزاد اصلاح طلبان هیچگونه شناختی از سیاسون اصلاح طلب شهرستان های چهارگانه نداشته اید نمی توانید و جایگاهی نخواهی بود که برای جریان اصلاحات کهگیلویه بزرگ نسخه پیچانی کنید و دایه عزیزتر از مادر گردید بر جنابان لاهوتی و منطقیان نقدها وارد است اما نقد را کسانی می توانند وارد آورند که سالیان در این راه وقت گذاشته اند و خود را وقف جریان اصلاحات کرده اند نه حضرتعالی که اصلاح طلب نمایی بیش نیستی
فقط سید خندان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
در پاسخ کامنت شهروند اصلاحطلب
بزرگان اصلاحات در کهگیلویه از نظر شما که در صدر آنها منطقیان است و لاهوتی
منطقیان اگه بزرگ بود موقع انتخابات اخیر نمی رفت یاسوج خودشو قایم کنه .
لاهوتی هم اگه بزرگ اصلاحات بود این خودرایی و حرکتهای ضد اصلاحاتی را در انتخابات اخیر نشان نمی داد
و بقیه بزرگان اصلاحات که مد نظر جنابعالی است چرا بجای اینکه از کاندید به اصطلاح اصلاحات که خروجی جریان خرد جمعی بود حمایت نکردند و معلوم نبود دنبال چه می گشتند
اصلاحات بزرگ نمی شناسد و یا افراد بزرگ اصلاحات کسانی هستند که اندیشه بهبود اوضاع،جوینده و خواهان اصلاح، خواهنده تغییرات باشند و
ساماندهی نابسامانی ها و اصلاح ضعف ها ،خطاها و اشتباهات را در سر داشته باشند و
 با آسیب شناسی و بازبینی ، شناسایی انحرافات و خطاها ، نسبت به اصلاح و رفع نقایص و ضعف ها اقدام نمایند و با بازسازی و نوسازی آنها خط مشی و استراتژی نوتر ، پویاتر و علمی تر و کارآمدتری تدوین و به مرحله اجراء وعملیاتی در آورند و
از نظر اخلاق ، رفتار و مرام و منش ، مشابهت ها و قرابت های فکری به سید محمد خاتمی پرچمدار اصلاحات داشته باشند
این کسان را بزرگان اصلاحات می نامند
نه بزرگانی که شما مد نظرتان است که پیرو مکتب منطقیانسیم و یا لاهوتیانیسم است
که این افراد چنین خصیصه های اصلاحطلبی که بر شمردم را ندارند چون اگر خواهنده اصلاح و تغییرات موجود و بهبود اوضاع و شرایط می بودند ویا دنبال ساماندهی نابسامانی ها و ضعف ها و خطاها بودند این همه شکست اصلاحات در حوزه کهگیلویه بزرگ نبودیم که هنوز حسرت در دلها باقی مانده و باید به حال اصلاحات کهگیلویه گریست.....
اصلاحطلب گچسارانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
اگه منطقیان و لاهوتی کنار بکشند و باید هم کنار روند و یک اصلاحطلب مقبول عامه در کهگیلویه جایگزین شود به جد با خانواده میام براش رای جمع می کنم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
آگر مطالب دکتر جوانمردی به دقت خوانده باشید ، ایشون اصلاح طلب توسعه گراست ..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
نقطه نظرات ، راهکارها و پیشنهادات دکتر جوانمردی می تواند راهگشای باشد تا اصلاحات کهگیلویه منسجم گردند . الحق که حرف دل خیلی از نو اندیشان آن دیار را در صحبت هایشان گفتند.
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
تا جائی که ما از دکتر جوانمردی شناخت داریم اهل لابی کردن نیست . و با توجه به رشته تحصیلی اش که دکترای برنامه ریزی شهری است و در خوزستان حداقل بیشتر از حوزه ما به شایسته سالاری اهمیت میدن وارد لیست امید شورای شهر شده

همچنین در ارتباط با دوره قبلی هم ایشان از ابتدا اعلام کرد که تفکر و اندیشه اصلاح طلبی و منافع جمعی و حزبی را به منافع فردی ترجیح میدهم. و به این قول خود وفادار بود و به نفع خرد جمعی و حزبی نیز کنار کشید.
تحول خواه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
از اصلاح طلبان نو اندیش و نوبنیاد حوزه کهگیلویه می خواهیم که از اصلاح طلبان سابق عبور کنند و رسانه های مجازی را طوری پوشش دهیم که اسمی از کاندیدای قدیمی اصلاحات به میان نیاید همین کاندیدای جدید اصلاحات کهگیلویه که کم هم نیستند جایگاه علمی بالاتر و توانمندی در هر زمینه ای از کاندیدای سابق بیشتر دارند.
کاندیداتور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
باسلام وادب /جوان گرایی راه نجات اصلاحات ازانفعال درکهگیلویه بزرگ
نام:
ایمیل:
* نظر: