به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۷۱۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
خبردنا : شورای فرهنگی عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی برگزار شد که به اتفاق آرا با تغییر نام استان موافقت کردند و راهکارهایی نیز برای تسریع در این زمینه ارائه دادند تا ظرف مدت ۲۰ روز آینده تکلیف این طرح چند ساله مشخص شود.

به گزارش "خبر دنا " ؛ دبیرشورای فرهنگ عمومی استان در ابتدای این نشست، دستور کارجلسه را اعلام و گفت:درمقاطع مختلف بحث تغییر نام استان مطرح شده و موافقین و مخالفین در فضاهای رسانه ای درضرورت و یا عدم ضرورت آن به نقد و بررسی پرداختند.

دکتر رضا دهبانی پور افزود: موافقین  تغییر نام عدم شمولیت این نام برکل استان، بدتلفظ شدن نام استان و حفظ هویت استان با توجه به اینکه دو شهرستان به نام کهگیلویه و بویراحمدحذف نمی شوند را دلایل موافقت باتغییر نام استان عنوان می کردند و مخالفین نیز  دردفاع از هویت استان ذیل این نام و تاریخی بودن این اسم اصرار برعدم تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد، داشتند.

وی ادامه داد: در این جلسه این موضوع را به عنوان دستور کار شورای فرهنگ عمومی استان مطرح نمودیم تا به جمع بندی مناسبی در این زمینه برسیم.

استاندار: با تغییر نام استان موافقم

دکتر سید موسی خادمی در این نشست گفت: مدت هاست که موضوع تغییر نام مطرح  و در این زمینه فعالیت هایی هم صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه این تغییر نام موافقان و مخالفان خاص خود را دارد و اگر قرار است این تغییر نام صورت گیرد،بهتر است انجام دهیم تاکید نمود: « از نظر من  برای این تغییر نام، دیر هم شده است».

دکتر خادمی با تاکید بر اینکه تغییر نام در محافل عمومی بیشتر با موضوعات قومیتی مطرح است، اما در نظر داشته باشید که تلفظ نام برای خیلی ها در استان و همچنین مسئولان کشوری سخت و دشوار است، ادامه داد: مشکل دیگری هم در این میانه وجود دارد و آن شباهت نام استان کهگیلویه و بویراحمد با استان مجاورمان ( چهارمحال و بختیاری) است که در بسیاری از نامه های اداری به اشتباه نوشته می شود.

وی عنوان نمود: اگر این تغییر نام اتفاق بیفتد، می تواند باعث بازیابی استان و تغییر و تحول در برخی نگاه ها و نگرش ها درباره استان شود.

استاندار با تاکید مجدد بر اینکه تغییر نام ، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی استان به شور گذاشته شود، ادامه داد: «اگر مجموع نظرهای ارائه شده این باشد که این تغییر نام به نفع کهگیلویه و بویراحمد نیست که تکلیف همه مشخص است! اما در مقابل این دیدگاه، اگر استدلال قوی و محکمی باشد که تغییر نام ، تغییر اساسی در هویت، پیشرفت و توسعه استان دارد، باید این اتفاق بیفتد و تغییر نام شکل بگیرد».

دکتر خادمی با اظهار اینکه در این میان برخی مخالفان تغییر نام، باید از  استدلال های ظاهری و بدون پشتوانه پرهیز کنند، نامه نگاری خود با  وزیر کشور را یادآور شد و ادامه داد: « یک ماه پیش نامه ای به وزیر کشور نوشتم و بحث تغییر نام استان را که سال ها پیش هم مطرح بود، مجددا عنوان نمودم. البته در این نامه یادآور شدم  این طرح، موافقان و مخالفانی دارد و پیشنهاد دادم در کنار صندوق های انتخابات آینده (ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا) صندوقی نیز برای نظرخواهی از مردم کهگیلویه و بویراحمد جهت اظهار نظر درباره تغییر نام استان در نظر گرفته شود که اگر نظر خواهی شد و اکثریت مردم بر این تغییر رای دادند، حتما این تغییر انجام شود».

امام جمعه یاسوج نیز در این نشست با تاکید بر اینکه من ۱۰۰ درصد با تغییر نام استان موافقم و قبلا هم موافقتم را اعلام کرده ام، گفت: این یکی از موضوع های باسابقه ای است که سال هاست در استان مطرح می شود و باید بپذیریم که تلفظ این نام برای خیلی ها مشکل است.

حجه الاسلام حسینی با عنوان اینکه، اما در عین حال که موافق تغییر نام استان هستم، اعتقاد دارم باید اسمی انتخاب شود که بحث بر انگیز نباشد و همه روی آن تعامل کنند، افزود: این نام باید جامع تر، کامل تر و ملموس تر از نام فعلی استان باشد، نه اینکه اسمی انتخاب شود که فردا همین اسم انتخابی هم بحث برانگیز باشد.

وی ادامه داد: البته استدلال موافقان و مخالفان نیز باید شنیده شود و انتخاب آن دور از هر گونه حاشیه و جنجال بوده و نامی با مسما، با تلفظ خوب و مورد اقبال و توافق همه باشد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار نیز ضمن موافقت با این تغییر نام عنوان داشت: چند سال قبل، جمعیت هدفی از استان را برای نظرسنجی درباره نام پیشنهادی استان انتخاب کردیم که بیشترین نام های انتخابی آنها برای استان «بهارستان، زاگرس، پارسیان و کوهستان» بوده است.

گفته می شود  پس از بحث و بررسی موضوع مقرر شد کارگروهی با حضور نخبگان، ائمه جمعه هر شهرستان، فرماندار و اعضای شورای شهر در شهرستان ها تشکیل و همچنین در استان نیز کارگروهی با حضور این افراد، نماینده ولی فقیه در استان و ۲۰ نفر از نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی به انتخاب امام جمعه یاسوج ( رئیس شورای فرهنگ عمومی استان) و استاندار تشکیل و ظرف مدت ۲۰ روز آینده نتیجه این کارگروه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شود. در صورت موافقت در شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز «تغییر نام مصوب» و پس از آن اقدام های لازم برای تغییر نام استان انجام شود.
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کریمی کوشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
1
0
با سلام
ضمن احترام به نظر امام جمعه محترم و استاندار محترم
آنچه که امروز باعث شده عده ای پشت پرده حرف از تغییر نام استان بزنند کینه ای تاریخی است و لذا توصیه میشود به جهت اینکه ارامش استان بهم نخورد و خدای نکرده اتفاقی نیفتد که بعدا پشیمان شویم دست از این مسائل برداریم لذا اگر نامه ای اشتباهی به اسم استان چهار محال و بختیاری زده میشود جناب آقای استاندار به استاندار استان همسایه بفرمایند تا اسم خودشون را عوض کنند که با ما اشتباه نشود
یاسوج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
1
بهترین نام هماه نام منتخب سابق یعنب زاگزرس می باشد که به قول امام جمعه محترم هم جامع و هم با هجای کمتری قابل تلفظ بوده ودر عین حال عام الشمول برای کل استان می باشد. نام بهارستان نام زیبایی است ولی با توجه به خشکسالی های اخیر واحتمال این خشکسالی ها در آینده چندان قابل استاند نخواهد بود.چون تلقی بهارستان برای هر شنونده ای مکانی همیشه بهاری است که عملا"چنین چیزی امکان پذیر نمی باشد.کوهستان نیز نام خوبی است ولی با توجه به اینکه این نام در ضرب المثل ها و کنایه های توهین آمیز در زبان محاوره ای به نحوی توهین عنوان می باشد زیبنده نام استان نیست.چه بسا هزاران جک وکنایه و....بر این منام بار شود.
نام پارسیان به دلیل هم جواری با استان فارس وتشابه هجایی،خوانشی ومعنایی واینکه با لحاظ همین موضوعات قطعا"در آینده اگر در هیئت وزیران مطرح گردد مردود اعلام خواهد شد.
خاضعانه از پاره ای دوستان وهمشهریان وهم استانی های عزیز تقاضا داریم که بدون در نظر گرفتن پاره ای تعصبات بی مورد طایفه ای و ایل و تباری منطقی با این مورد برخورد نموده تا انشاالله شاهد تغییر نامی با مسمی ودر خور شآن استان باشیم. عزیزان مخالف باید جای ما در دستگاههای اداری باشند تا متوجه شوند که این موضوع واقعا"عذاب آور و ثقیل خواهد بود. اگر چه نام زاگرس چنان زیبا وبا مسمی است که احتمال مخالفت استانی مثل استان کرمانشاه را در پی خواهد داشت.(نام شبکه تلویزیونی استان کرمانشاه "زاگرس" می باشد)ولی همت و اصرار ما با همدلی ویکصدایی به بار خواهد نشست.
انشاالله.
هم استانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
ایا مسئولین جرات میکنند این سوالها را به رفراندوم بگذارند: ایا ازسهم خودتان از نفت خودتان راضی هستید؟
ایا از اینکه 500 رودخانه فصلی و دائمی که از استان بدون استفاده بیرون میرود راضی هستید ؟
ایا بیکاری را دوست دارید ان هم 50 درصد به بالا
بهمیی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
1
زاگرس نام خوبی هست. تعصب بی جا مایه بدبختی هست
میثم مردانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
مشکل استان نام آن که هویت و شناسنامه ماست نبود بلکه ضعف مدیران و‌سیاست مدارانمان است،به امید اینکه مسئولان به فکر ارتقاء استان باشند نه اینکه نام استان را عوض کنند. استان ما ظرفیت های بالایی برای مطرح شدن در کشور را داراست ولیکن در حال حاضر انگار که تمام مشکلات نام استان است نه ناکارامدیه سر دمدارانمان.
میثم مردانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
با پاک کردن صورت مسأله (نام استان) مشکلات استان حل نمیشود.
نمازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
انصافا تعصب و عصبیت را کنار بگذارید و بذارید عوض بشه تا موقع کارای دیگه
توسعه و اقتصاد و اینا هم باید پیگیری بشه و ربطی به هم ندارن
ع مردانی
|
-
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
خلق هر واژه تاریخی به درازای عمر انسان دارد. بعبارتی واژه ها هر کدام به تنهایی آبستن یک تاریخ ند و تاریخ شکل دهنده هویت هر قومی است. یعنی اصولا نمیتوان بدون داشتن هویت تاریخی مدعی هویت و تاریخ شد. قوم بی ریشه و تاریخ همانند حبابی روی آب است که با اندک نسیمی از هم می پاشد. نام کهگیلویه و بویراحمد نامی است که از دل تاریخ برآمده و زمانی فقط جاری کردن آن بر زبان لرزه بر پیکر دشمنان می انداخت.شاهد آن جنگ تحمیلی است که در هر جبهه ای که نامی از دلاورمردان کهگیلویه و بویراحمد برده می شد دشمن از ترس عنان بریده و یارای رویاروی پیدا نمیکرد. و براستی اینک ما را چه می شود که در عین ادعای فرهیختگی و دانایی میخواهیم هویت و تاریخ مملو از افتخارمان را در محاق فراموشی کشانده و قوم و ریشه ی تاریخی مان را از بن برکنیم .
اگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
2
0
نام استان را بگذاريدنينوا يا تشيع يا شقايق يا طاهاياولايت يا شهادت شيرستان يا ثارالله يا يا لر اباد يا امامان يا سيادت يا وحدت يا گجستان يا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
0
0
کاربسیارعالیست عوض کردن نام این استان
حسین زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
0
0
سلام عزیزان. مطلب زیر رو در لینک مربوط هم بخونین جالبه.
☑️ کوه های بزرگ از سنگ های کوچک آغاز می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: