به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۷۴۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
خبردنا -اردوان قرائتی : نامگذاری یک محل یا مکان چیزی جز یک قرارداد ساده نیست که بنا به اقتضا شرایط و بعضی ملاحظات انجام می پذیرد و در تقسیمات مدرن تابع بعضی مسائل سیاسی هم قرار گرفته است.

در فلسفه نام گذاری نام معمولا اولین ویژگی زیبایی و دلنشین بودن آن نام است ،حتی در آموزه های دینی هم به گذاشتن نام زیبا بر خود و فرزندان خود سفارش شده است که قطعا اسم سایر اشیا و نقاط و زیست بوم آدمی هم از این قاعده مستثنی نمی باشد ،اما در مورد نام "کهگیلویه و بویراحمد” اضطرار و عدم آگاهی مسوولین وقت که نظامیان و جنگ سالارانی بیش نبودند این اتفاق با بی دانشی و نااگاهی صورت پذیرفته است.

 اینکه این اسم یک غلط مصطلح است که حتی مخالفین تغییر نام با دستاویز قراردادن بعضی رویدادهای تاریخی در دهه های پیش،علیرغم اذعان به این مساله متعمدانه از ان چشم می پوشند، براحتی قابل اثبات است که منظور از کهگیلویه در طول تاریخ مناطقی فراتر از استان فعلی ما بوده و نامگذاران به اشتباه کهگیلویه را دهدشت قلمداد کرده و حتی با در هم آمیختن مرزهای سنتی و عشایری قدیم "بویراحمد” را در شهرستان فعلی محدود نمودند با وجودی که به این مساله اشراف کامل داشتنند که ایل بویراحمد به همراه سایر ایلات فعلی استان از ایلات ساکن در گستره "بهبهان و کهگیلویه” قدیم است و این سرچشمه معضلات بعدی هم شده است.

 در رابطه زبان و ذهن هر واژه که محصول یک کارکرد ذهنی است ،کارکردی نمادین دارد که متاسفانه سویه منفی این کارکرد در اسم دو سیلابی "کهگیلویه و بویراحمد”بیداد میکند، همین اصطلاح ساده شاید به نظر نیاید ولی از پس نیم قرن ناخوداگاه جمعی ما را برای دو تکه کردن بافت اجتماعی و سیاسی استان ما آماده کرده،که نتیجه اش پس از تقسیم ذهنی و ناخوداگاهانه گرمسیری و سردسیری، زمینه را برای گرایشات و تعصبات وحشتناک قومیتی در بین اکثریت ساکنین استان و حتی هم استانیهای خارج از استان مهیا کرده است.

چنانچه ذکر شد یکی مهمترین مولفه های نامگذاری ،بحث زیبا شناختی و شکیل بودن یک اسم است که در نام "کهگیلویه و بویراحمد” به چشم نمی خورد و به سبب عرق و علاقه ای که بحق به خاکمان داریم هرگز این مساله را حتی در ذهنمان اجازه بروز به آن نداده ایم .

انتخاب اسم با توجه به شرایط و اقتضائات زمانی هرگاه بدون تنش و رفتار هیجانی و شرایط اضطراری باشد، قطعا به سبب رابطه ذهنی ما و محیطمان زیباتر و ماندگار خواهد بود، مثل همین استان فعلی ما در طول تاریخ بارها و بارها نامش عوض شده، که متاسفانه نامگذاری آخری به دلیل شرایط خاص و سیاسی کاری، نتیجه خوبی نداد .

اگر بپذیریم که در دهه چهل میزان آگاهی و سواد عمومی در سطح پایینی بوده است، ولی دوستانی که نگران هویت و تاریخ و انسانیت هستند، چرا به خود اجازه دادند نامی که هزار سال و به افتخار یکی از قهرمانان محلی بر این منطقه گذاشته شده بود، براحتی تغییر کند؟ اگر در آن ایام کسی به این وجه تسمیه اشراف نداشت ولی حال که آگاهی نسبی پیش آمده ، اگر نگران تاریخ و هویت هستند چرا خواهان اصلاح این غلط مصطلح و بازگشت آن به "کهگیلویه” نمی باشند؟

نام زیستگاه ما از ابتدا احتمالا اَنشان بوده و برپایه بعضی حدسیات و احتمالات تاریخی نزدیک به واقیت به تناوب الیمایی، بلاد شاپور ،ارگان و کهگیلویه و کهگیلویه و بهبهان و نهایتا به کهگیلویه و بویراحمد تغییر یافته است، اگر واقعا دغدغه تاریخ و هویت هست چرا به "انشان” رجعت نکنیم که هم به لحاظ زیباشناختی بهتر است و هم متضمن اصالتی عظیم و هم جایگاهی رفیع در گام نهادن بشر به تاریخ دارد ؟مگر نه اینکه "هگل”می گوید بشر با ایران وارد دوران تاریخی شده است ،که با این تفسیر "انشان” دروازه تاریخ بشر بوده است .تاریخ فقط پنجاه سال گذشته نیست. و اگر خود را به همین پنجاه سال اخیر محدود کنیم دیگر چرا از دم تاریخ بزنیم؟حتی سابقه خود را از این کشورک های جعلی عربی پایین تر می بریم!

من به جرات مدعی میشوم که وضعیت اسفناک تعصبات قومی که در این سالها ساختارهای اجتماعی سنتی و مدرن ما را به شدت تهدید می کند ، بذر با انتخاب اسم دو سیلابی "کهگیلویه و بویراحمد” کاشته شد و تاثیر ناخودآگاهانه همین اسم نازیباست! که رویکرد سردسیر گرمسیری ما را در همه مناسبات ،ناخودآگاهانه به پیش می برد. همیشه در طول این سالها با افتخار تکرار و تکرار شد که استان شدن ما مرهون درگیری در برابر قوای دولتی بوده، آیا یک بار هم به این مساله شک نکردیم که همان سیستمی که با آن در افتادیم، هم به فکر زهر چشم گرفتن متقابل و متفرق کردن ما افتاده باشد، و با انتخاب چنین اسمی زمینه تفرقه و تنش و شکاف بیشتر را در درازمدت تدارک دیده باشد؟در پایان شما که با افتخار مدام دم از تقابل با دولت پهلوی میزنید، چرا اسم انتخابی آنان بر زیست بوم ما ،برایتان وحی منزل و اقدس مقدسات شده است؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید غلامعباس موسوی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
4
2
سلام جناب قرائتی ضمن احترام به نظر جنابعالی نکات زیر را گوشزد می کنم برای آنان که هم وغم خود را مصروف تغییر نام می کنند تلاشی بی هنگام ونافرجام
دوست عزیزتغییر نام در اکثر موارد ناشی از عدم اعتماد به نفس است مثلا کسی که ... نام دارد از ترس تمسخر دیگران نا خود را به بهداد وحامد و....تغییر می دهد اما همه ما می دانیم که تغییر نام نمی تواند او را از .... بودن در بیاورد وبه انسان دیگری تبدیل کند .اگر بخواهیم به عنوان مثال به اسم اشخاص مطرح وسرشناش کشور مانند آیت الله قمی یا آیت الله یزدی یا آیت الله ناصر مکارم شیرازی ویا سیستانی نگاه بکنیم می بینیم که کوتاهی وطولانی بودن نام قمی وناصر مکارم شیرازی وآیت الله مرعشی نجفی ویا آیت الله صافی گلپایگانی و....هیچ تاثیری در شناخت ویا عدم شناخت ومعروفیت آنها نداشته است .اسم استان سیستان وبلوچستان یا خراسان رضوی وآذربایجان شرقی وغربی و....هیچ کدام ربطی به رونق وتوسعه در این استانها ندارد .
آیا استان قم به خاطر کوتاهی اسمش توسعه یافته تر است؟
آیا بم اسمی کوتاه با تلفظ راحت نیست ؟
آیا ری اسمی راحت وساده نیست ؟ پس چرا اینها از ریو دوژانیروی برزیل توسعه یافته تر نیستند ؟
چرا از استکهلم وآمستردام وکارولینای شمالی توسعه یافته تر نیستند ؟
اعتراض مردم را به تغییر نام از منظر روانشناسی نگاه بفرمایید مانند تشییع جنازه مرتضی پاشایی و دیگران است .
اعتراض به تغییر نام استان بهانه ایست برای اعتراض به تیم مدیریتی استان ، اگر رفتار وعملکرد تیم مدیریتی راضی کننده بودند مطمئن باش کمتر اعتراضی صورت می گرفت .
دوست عزیز تغیر نام استان اولویت نیست
اشتغال اولویت است
بررسی وراهکار برای فقر در اولویت است
جلوگیری از فحشا وپایین آمدن سن فحشا در اولویت است
جلوگیری از توزیع مواد مخدر وتوسعه اعتیاد در اولویت است
جلوگیری از تصادفات وقتل عام مردم استان در جاده ها در اولویت است .
رفع محرومیت از دیشموک ، قلعه ریسی ، زیلایی ، چاهن ، ودر شهر های نسبتا بزرگ مانند دهدشت وباشت ولنده وسوق و...در اولویت است .
بررسی نقاط حادثه خیز ورفع مشکل در اولویت است .
بررسی مشکلات کشاورزان وهدر رفت آب ها وافزایش سموم وبیماری های دامی و...اولویت است
ارایه راه حل برای خروج از مهاجرت های بی رویه وایجاد شهرک های کوچک در حاشیه شهرهای دهدشت ویاسوج وگچساران وهجوم مردم بیکار وکشاورزان بیچاره شده ودامداران ورشکست شده در اولویت است .
پیدا کردن راه حلی برای تفریح وخوشحالی مردم استان وبرون رفت از فضای غم وغصه اولویت است .
ایجاد زیرساخت های عمرانی وتوسعه راههای روستایی ومراکز خدماتی در روستاها اولویت است
اتمام پروژه های نیمه کاره وپرداخت مطالبات پیمانکاران در اولویت است .
دعوت از سرمایه گذاران ومعرفی پتانسیل های استان به سرمایه گذاران در اولویت است .

برگزاری جلسه ومصرف وقت وانرژی برای تغییر نام استان وتوجه دادن مردم به این موضوع وراه انداختن بحث بین مردم یک فریب است .کاری ناثواب وبی موقع وموجب رونق اختلاف وبحث بین مردم وتفرقه افکنی بین مردم شرف استان است و......
اگر ما از نظر آمار خودکشی وبیکاری وفقر وفارغ التحصیلان بیکار در صدر جدول نبودیم
اگر ما توسعه یافته بودیم
اگر بیکار نداشتیم
اگر محروم نبودیم
اگر....
می توانستیم جلسه بگیریم ویک اسم خوش الحان وراحت الحقوم برای دوستان پیدا کنیم که مانند آب خوردن بیان شود اصلا خود آب را اسم استان می گذاشتیم که حتی بیسوادها هم در تلفظ ان اشکال نداشته باشند .
نام:
ایمیل:
* نظر: