به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۵۵۵۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
در برخی مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله دریلا، رگ سفید و هلیگان با خشکسالی و کمبود آب شدید مواجهیم.
خبردنا : مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از کمبود آب در برخی مناطق عشایری این استان خبرداد.

به گزارش"خبردنا"، "مجید علی پور" روز شنبه، نهم اردیبهشت ماه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه در مناطق عشایری استان دام اورگانیک تولید می شود، افزود: 12 هزار خانوار عشایری با جمعیتی بیش از 71 هزار نفر در استان است که 96 درصد جامعه عشایری شاغل هستند.

وی در خصوص کانون های اسکان بیان کرد: اسکان در برخی مناطق موفق نبوده است و در این استان بیش از 50 درصد کانونهای اسکان موفق بودند. 12 کانون اسکان در مناطق عشایری استان داشتیم که در هفت کانون موفق بوده ایم.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات موثر در دولت تدبیر و امید افزایش تولید عشایر بود که در سال گذشته طرح افزایش تولید تحت عنوان زنجیره تولید گوشت قرمز و همچنین دوقلو و چندقلو زایی را با همکاری دانشگاه یاسوج و مرکز تحقیقات دام طیور جهادکشاورزی اجرا کرده ایم .

علی پور تصریح کرد: در فاز اول این طرح موفقیت آمیز بوده که هم اکنون متقاضیان زیادی داریم. افزایش باروری دام گوسفند و بز از 56 درصد در گذشته با اجرای این طرح علمی بصورت موردی و الگویی به 100درصد در حال حاضر رسیده است.

کشت 9هزار هکتار گیاهان دارویی در مناطق عشایری

وی ادامه داد: در برخی مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله دریلا، رگ سفید و هلیگان با خشکسالی و کمبود آب شدید مواجهیم.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تاکنون بیش از 2300 منبع ذخیره آب شرب تاکنون در مناطق عشایری استان ساخته شده که از این تعداد 280مورد در دولت یازدهم بوده است. همچنین 227 چشمه در این دولت بهسازی کرده ایم.

علی پور در خصوص احیاء مراتع و توسعه کشت گیاهان دارویی در بین جامعه عشایری استان تاکید کرد: در مناطق تنگ سرخ و سردآب شهرستان بویراحمد طی چند سال اخیر 9 هزار هکتار گیاهان دارویی از جمله "آنغوزه" و "بومادران" کشت شده است.

وی اضافه کرد: طی دو سال گذشته 68 کیلومتر راه عشایری در مناطق عشایری استان احداث شده است. 570چشمه در مناطق عشایری استان شناسایی  شده که 227 چشمه را بهسازی کرده ایم.

بیمه اجتماعی شدن 1100خانوار عشایری کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در چهار سال اخیر دولت یازدهم بیمه اجتماعی بوده که 1100خانوار عشایری استان بیمه اجتماعی شدند و بیمه شدن بیش از 800 هزار راس دام عشایر بوده است.

علی پور افزود: طی سال گذشته 758هزار سیلندر گاز بین عشایر استان توزیع کرده ایم. همچنین طی سه سال اخیر 15 میلیون و 380 هزار لیتر نفت سفید بین جامعه عشایری استان توزیع شد.

وی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته کارخانه خوراک دام استان که تا قبل از دولت تدبیر و امید تعطیل بوده به چرخه تولید بازگشت که برای 18 نفر بصورت مستقیم و 22نفر غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرد و تا کنون 8700تن کنستانتره تولید کرده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات دولت یازدهم در حوزه عشایر تصویب یک درصد (معادل 150 میلیارد تومان )تسهیلات صندوق توسعه ملی به این قشر بود که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از این میزان حدود 10 میلیارد تومان خواهد بود.

پرداخت 8 میلیارد تومان تسهیلات حمایت از تولید به عشایر

علی پور خاطرنشان کرد: طی سال کذشته 8 میلیارد تومان تسهیلات حمایت از تولید به عشایر استان پرداخت شد که در زمینه جذب بین استانهای کشور رتبه اول را کسب کرده ایم.

وی با بیان اینکه 6میلیارد و 700میلیون تومان اعتبارات پیشنهادی امسال امور عشایر به برنامه بودجه استان بوده است، بیان کرد: 5 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبارات استانی و 740 میلیون تومان اعتبارات ملی و یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبارات مدیریت بحران در حوزه عشایر مصوب بود که از این میزان سه میلیارد و 100میلیون تومان تخصیص داده شد.

کوچ زودهنگام عشایر کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: بعلت گرما و کمبود علوفه و خشکسالی کوچ عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد 10 روز زودتر از موعد مقرر به مناطق ییلاقی انجام شد.

علی پور اضافه کرد: طی سه سال اخیر 800خانوار در این استان به مناطق و جامعه عشایری برگشتند و اضافه شدند.
نام:
ایمیل:
* نظر: