به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۸۰۷۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
قصه همیشگی افزایش قیمت مرغ در تعطیلات:
در چند روز گذشته بازار مرغ سکه شده و قیمت این ماده غذایی که اکنون جایگزین گوشت قرمز است به حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده به گونه که این کالای اصلی سبد خانوار در کهگیلویه وبویراحمد کمیاب شده است.
به گزارش خبردنا،شاید این داستان برای همه یک داستان تکراری و یا سنتی باشد که همیشه و هر وقت که تعطیلات فرا می رسد به یکباره مافیای مرغ و گوشت قرمز  و دیگر مایحتاج سبد خانوار از سفره مردم پر می کشد و سر از قیمت های با افزایش چندین برابر می دهد که برای همگی کمی غیر باور است.

آری شاید 24ساعت دیگر به تعطیلات عید فطر در کشور باقی مانده و برخی به دنبال تدارک برای تفریح و گذار در شهرهای توریستی و گردشگری کشور از جمله کهگیلویه وبویراحمدباشند، اما ناگهان خبرهای از قبیل نبود مرغ کشتار روز در بازار ، نبود برخی مایحتاج مسافران همانند دهه های گذشته در شهر یاسوج به گوش می رسد.

موضوعی که شاید برخی مسئولان و حتی مردم از آن عاجز بوده و افزایش این قیمت را دست مافیای مرغ و دلالان می دادند و بر این باروند که برخی با دست های پشت پرده سعی در ناهنجاری در بازار دارند تا قیمت ها را افزایش  دهند و در این دور روز سود هنگفتی به جیب بزنند.

افزایش نابهنگام قیمت مرغ در تعطیلات مناسبتی

آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم افزایش چند صد تومانی و یا هزار تومانی قیمت مرغ در بازار بوده به گونه ای که حتی با وجود مرغ منجمد در بازار با قیمت 5هزار600تومان اما همچنان بازار شهر یاسوج از مرغ کشتار روز خالی است و برخی فروشندگان قیمت مرغ  در شهر را حتی به 8هزار  تومان رسانده و برخی دیگر نیز از این کف قیمت هم عبور کرده اند.

آن چیزی که بر همه عیان است دست دلالان و مافیای این کالای اساسی سبد خانوار  برای افزایش خودسرانه آن است؛ به گونه ای که به یکباره قیمت مرغ در استان افزایش پیدا می کندو به قول معروف آقای مدیر کل در برخی از کشور ها به مناسبت اینگونه اعیاد و برای حفظ کرامت مردم قیمت ها را کاهش می دهند،اما در کشور ما با نزدیک شدن به اینگونه مراسمات قیمت ها را به یکباره افزایش می دهند.

باز هم دست دلالان در کار است

آنچیزی که مشخص است  هرساله با شروع تعطیلات یا در ایام خاصی مانند رمضان، عید نوروز و عید فطر مردم شاهد نوسانات قیمت مرغ در بازار هستیم و علی رغم تلاش جهاد کشاورزی که با عرضه مرغ منجمد در راستای تنظیم بازار اقدام ، اما همچنان مافیای مرغ در حال تلاش برای افزایش قیمت مرغ کشتار روز است.

در چند روز گذشته بازار مرغ سکه شده و قیمت این ماده غذایی که اکنون جایگزین گوشت قرمز است به حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است در حالی که تا دیروز قیمت مرغ حدود ۷ هزار و ۴۰۰ بود و در یک روز به علت افزایش تقاضا در آستانه عید فطر و با خوش خدمتی دلالان و مافیای مرغ قیمت افزایش یافت است که باید غفلت دستگاه‌های نظارتی را  به سایر علل افزایش قیمت و کمبود مرغ در بازار افزود.

در همین زمینه مسئول پشتیبانی امور دام استان در گفتگو با خبرنگار ما به نبود مرغ در بازار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مرغ منجمد در بازار وجود دارد و قیمت آن نیز برای توازن در بازار 5هزار600تومان است.

سیدعلی لاهوتی با بیان اینکه متأسفانه برخی با دلالی در این چند روزقیمت مرغ را در بازار افزایش داده اند،گفت: در جلسه ای که با حضور مسئولان ستاد بازار و اجرایی گرفته شد،مشکل کمبود مرغ گرم در بازار طی امروز مرتفع خواهد شد.

وی یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ را دست داشتن دلالان در این زمینه دانست و افزود: متأسفانه این داستان سر دراز داشته به گونه ای که برخی با دلالی و حتی مافیا گری در آستانه چنین ماههایی همچون رمضان و تعطیلات اعیاد مناسبی و زیاد شدن مسافران در شهرها مبادرت به افزایش خودسرانه قیمت مرغ می کنند.

مسئول پشتیانی امور دام استان به قیمت ابلاغیه برای مرغ"گوشت سفید" در این چند روز اشاره کرد و افزود:برای توازن در بازار، قیمت مرغ کشنار روزیا همان مرغ گرم  در این مدت 7هزار 600تومان اعلام خواهد شد اما بعد از این مدت همچون گذشته شاهد کاهش قیمت این کالای اساسی هستیم.

لاهوتی با انتقاد از این رویه در بازار نیز گفت: ما می بینیم که در برخی از کشورها برای احترام به چنین روزهایی و حتی تکریم مردم قیمت ها را کاهش میدهند اما در کشور ما چنین نیست و برخی با مافیاگری این قیمت ها را که مربوط به کالاهای اساسی سبد خانوار از جمله گوشت می شود را افزایش می دهند.

اما آنچیزی که مشخص است تکریم مردم در چنین اعیادی است که انتظار می‌رود دولت با اجرای سیاست‌های حمایتی و با اعطای تسهیلات کم بهره تولید کنندگان را حمایت کند چرا که با این اقدام نه تنها از تولید حمایت کرده بلکه به نوعی هوای مصرف کننده گان را نیز داشته و می‌طلبد در بازه‌های زمانی خاص مانند ایام تعطیلات با یک نظارت و کنترل دقیق تری نسبت به تعادل و ثبات قیمت کالاها به ویژه کالاهای اساسی در بازار اقدام شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: