به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۶۶۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
پرداختن به سفر های تکراری احمدی نژاد در فضای رسانه ای از اهمیت چندانی برخوردار نیست.
خبردنا - حبیب جهان آرا: نخست ، ایام سوگواری سرور و سالار  شهیدان تاریخ و الگوی آزادگان و رهپویان حق و حقیقت حضرت امام حسین ع و یاران با وفایش  را به همه انسانهای آزاد اندیش به کیش  انسانیت  و دیانت راستین  ، تسلیت عرض می نمایم.

پدیده انحراف

ولایت فقیه، بهانه است

از آغازین حیات بشری بطور حتم کسی آگاه نیست و آنچه مستمسک مورخان قرار میگیرد معمولا روایت هایی است که در کتب  دینی وجود دارد کما اینکه  صحت و سقم آنها  جای خود را دارد  و چنانچه  بر فرض این روایتها را  درست بدانیم ،پدیده انحراف از همان آغازین حیات بشری سرچشمه میگیرد  یعنی در طلیعه فجر شکل گیری جامعه بشری ، فرزندان آدم از پدیده انحراف فارغ نبودند و مشی این تراژدی اندوهبار  را همه میدانند از نزاع قابیل با هابیل گرفته تا  پاره نمودن رشته ولایت از جانب فرزند نوح پیامبر  و بسیاری رخدادهایی مبتنی بر روایاتی که تا کنون به ما رسیده است ،  موید پدیده انحراف خواهد بود  و برای خود داری از اطاله کلام  به اصل موضوع در جهان اسلام می پردازم

 پدیده انحراف در جامعه مسلمین از کجا آغاز شد؟

 در تاریخ مسلمین، اساسا پیش از واقعه غدیر ، و حتی شاید از همان آغازین ظهور پیامبر ، بذر پدیده انحراف در اذهان مسلمین  سر از خاک  برآورده بود یعنی حتی پیش از رخداد در غدیر، زمزمه انحراف در میان اطرافیان پیامبر به گوش می رسید وبا رجوع به تاریخ این موضوع قابل اثبات است ،تا جایی که بخشی از ازدواجهای پیامبر بخاطر مهار قدرتهایی بود که بذر پدیده انحراف در رفتار آنان  هویدا بود و چون  ممکن بود روزی در صف دشمنان وی قرار بگیرند.

به همین سبب پیامبر برای مهار آن اهرمها ، به خویشاوندی با آنان تن داده بود ، به این معنا که یا دختران خود را به ازدواج آنان در می آورد و یا دختران آنها را به ازدواج خود در آورده بود و از سوی دیگر، اگر  دقت شود علاوه بر ویژگی تمرد که در نهاد  انسان وجود دارد باید در فلسفه شریعت  بدقت ژرف،  نگریست که معمولا کجای کار لنگ است که  غالب نزاعهای تاریخ و لشکر کشیهای خونبار برخاسته از خواستگاههای مذهب و شریعت بوده است و  با وجود روشنی در بیان  شریعت  هنوز که هنوز است دغدغه تفسیر و تبیین وجود دارد.

پس آیا این لنگیدن در حوزه اجرا ، به عامه مردم بر می گردد یا به منادیان شریعت و یا به خود شریعت برمی گردد؟

بهر حال این مسئله تفسیری وسیع را می طلبد که فرصت پرداختن به آن در این مقاله میسر نیست.

فقط لازم میدانم بگویم که پدیده انحراف از همان آغازین شریعت اسلامی پیوسته وجود داشته و علاوه بر زمان خود پیامبر، تا دوران خلفای راشدین و سپس سایر خلفایی که در ادامه حاکمیت بر جامعه مسلمین تحت عنوان امیرالمومنین بر کرسی خلافت نشسته و حکومت کرده اند و  تا جایی که این پدیده انحراف در طول تاریخ به شکل گیری گروهها و فرق گوناگونی در حوزه دین منتهی گردید  که امروزه ما تحت عناوین مختلف شاهد ادامه حیات آنان در بخش عظیمی از جغرافیای جهان خواهیم بود.

فلذا دامنه مقدمه را جمع میکنم و به اصل موضوع در روزگار کنونی می پردازم تا شاید چشم خرد به سوی حقیقت بگشاییم و در دامن شعارهای مبتنی بر توهم گرفتار نشویم.

 آنهایی که سن  خود را در پیش از انقلاب و پس از آن تا کنون سپری کرده اند چنانچه اهل مطالعه و پیگیری رخدادها باشند به نیکی خواهند دانست که از آغاز آنقلاب تا به امروز میدان خالی از پدیده انحراف و نفاق نبود و در هر برهه ای از زمان این پدیده به شکلهای مختلفی وجود داشته است.

هرچند حقایق پدیده ها در پشت دیوارهای ضخیم رویدادها پنهان است و حق از ناحق  در این دنیای غبار آلود تمیز داده نمیشود، اما در حقیقت هر کس و کسانی که از جاده حقیقت منحرف گردیدند ،  خواه حاکم  و یا محکوم باشند   و چه غیر آن ،  آنها عامل انحراف و نفاق بوده اند  و آنچه که منجر به پدیده انحراف و نفاق می گردد بجز سودورزی  و قدرت طلبی چیزی دیگر نبوده و نخواهد بود  و همچنین  ایجاد مرزبندیهای واهی جز برای رسیدن به مقصود که همان دست یابی به قدرت و دنیا طلبی بود چیزی دیگر را در بر نداشته است چنانچه امروز ما حصل آن به روشنی عیان است.

و تاریخ بهترین گواه بر این زخم کهنه بر پیکره جهان اسلام بوده و  خواهد بود و  در تاریخ نزدیک به نیم قرن گذشته ،  ما همه گواه بر برون دادهای این پدیده بوده ایم ، چنانچه کمتر کسی از پرچم بدستان انقلاب، از انگشت انحراف بدر رفته است.

بر این اساس اگر فقط اندکی تامل شود آنچه منجر به موضع گیری یاران انقلاب در تقابل با هم گردید،  در حقیقت همان تئوری نزاع بر سرقدرت بوده و به همین سبب هر کسی در صدد بدر کردن دیگری از قطار انقلاب بوده و خواهد بود و آنکه ردای  شعار ولایت گرایی را بر دوش کشید چه  راست و یا  چه بدروغ ، سلاح وی برنده تر بوده و چه بسا بواسطه این مصونیت تا مدتی در اردوگاه پیروزی بسلامت بوده تا اینکه در گذر روزگار،  توامند دیگری وی را با همان شعار  از ریل خارج نموده و او را  به جبهه معاندین با نظام  افزون نموده است.

این بیماری بدخیم همواره با شتاب هر چه تمامتر به پیش می تازد و کسی را یارای درمان آن نیست.

پس  نخبگان و فرهیختگان و تحصیل کردگان ،  همه و همه  میدانند که نزاع بر سر ولایت فقیه شعاری دروغین  است  و  درهم فرو رفتن کلاه همرزمان دیروز و در تقابل قرار گرفتن امروزشان فقط و فقط بر سر این است که یا بعضی قدرت را از دست داده اند و عده ای دیگر در صدد براندازی قدرت بدستان هستند و لاغیر و شعار حمایت از ولایت مستمسکی گردید تا هر کسی بتواند بواسطه آن بر رقیب پیروز گردد در حالی که قادر به هیچ  تفسیری از ولایت نبوده و در حقیقت آن را باور نخواهند داشت.

تا اینجا بسنده میکنم و به سفر آقای احمدی نژاد به شهرستان بهمئی می پردازم ، آنچه مهم است این است که هم موافقان و هم مخالفان سفرهای احمدی نژاد باید به فلسفه پیدایی سفرهای احمدی نژاد بپردازند.

فلذا در اینجا در این باره به طرح سوالاتی می پردازم تا احاد ملت نگاه خود را بر محور این پرسشها متمرکز بنمایند.

  و اما پرسشها:

1 - اصولا هدف احمدی نژاد و تیم همراه  و دعوت کننده گان از ایشان با ایجاد شبهه افکنی در جو عمومی مملکت چیست؟

2- آیا آقای احمدی نژاد از طرفداران ولایت است ؟ اگر از طرفداران ولایت است پس چرا جلوتر از ولایت گام بر میدارد؟ مگر نه این است در جامعه ولایی نباید جلوتر از ولی امر مسلمین قدم گذاشت؟

 3 -  آیا اقدام به ایجاد شبهه در مملکت خود خروج بر ولایت نیست ؟ 

4 -  سوال مهمی  که در اینجا قابل طرح است این است ،  فلسفه سکوت نیروهای امنیتی در قبال این موج بی پروایی در مخدوش نمودن اذهان عمومی چیست؟

5 - برداشت موافقان احمدی نژاد از حلقه پیرامونی احمدی نژاد که هم اکنون بدلایل مستند از جانب قوه قضائیه محکوم به جرمهای سنگینی گردیده اند و از نظر حقیقی چون قوه قضائیه زیر نظر رهبری میباشد با این وصف برداشت حامیان احمدی نژاد از موضع  رهبری در این باره  چیست؟ در حالی که احمدی نژاد به روشنی از آنها دفاع میکند و بزعم خود آنان را در چنگال دژخیمان زمان میداند

6- آیا در چنین شرایطی که ما از جانب امپریالیزم جهانی تحت فشار هستیم و ملت از نظر روحی و روانی و همچنین اقتصادی در شرایط بحرانی بسر می برد ، واقعا اقدام به چنین رویه ای بسود چه کسانی خواهد بود و آیا بجای هم اندیشی برای برون رفت از چنین وضعیتی سزاوار است جو جامعه را متورمتر کرد؟

و سولات بسیاری دیگر که در این نوشتار قابل طرح نیستند.

و لازم میدانم بعرض برسانم که سفر احمدی نژاد و استقبال مردم از ایشان چندان مهم به نظر نمی رسد زیرا این رخدادها پدیده ای نو نخواهند بود.

آنچه حائز اهمیت است این است که ملت ما فاقد حافظه تاریخی  لازم است و ما باید بدانیم   چنانچه بجای احمدی نژاد در فردایی دیگر  آقای روحانی هم به شهری سفر کنند مردم ما همین استقبال را از ایشان  خواهند نمود و چه بسا که اگر پسر محمدرضا پهلوی هم به شهر دیگری  بیایند این مردم بضرس قاطع چنین استقبالی از وی خواهند نمود.

پس نگران این هجمه بدون شناخت نباید بود  زیرا مردم ما از حافظه تاریخی خوبی برخوردار نیستند و  نگرانی اینجاست که این ملت چوب عبرت نگرفتن خود را از رویدادهای تاریخ خواهد خورد و همیشه اینطور بود که برای رهایی از سیاست به زعم خود به برگزیدن بد از بدتر  تن می داد.

بنابراین پرداختن به سفر های تکراری احمدی نژاد در فضای رسانه ای از اهمیت چندانی برخوردار نیست زیرا در چنته هیچ کس طرحی نو برای برون رفت از این پدیده انحراف نیست و سنگ ولایت را به سینه زدن فقط برای به حاشیه بردن حقیقت و منکوب کردن رقیب است و بس.

و در پایان بگویم بفکر نان مردم باشید که این کلاه شرعی بافتن را دیگر بهایی نیست  و در پشت ولایت سنگر گرفتن روزی بر ملا خواهد شد و این ملت بالاخره روزی به حقیقت پی خواهند برد 

چنانچه علی ع  فرمود : الحکم یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
برچو
|
Spain
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
اول خوب تحلیل تاریخی کرد
اما در بخش دوم سوالات به روش فرهنگ برچو برگشت
پاسخ داد خودش خراب و کم فروغ جاوه داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
مگه شما هم نظر میدی؟؟؟ خخخخ
رئالیست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
احسنت، بسیار عالی بود جناب استاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
جوابیه مبشری به جهان آرا:
پخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Spain
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
شما در بخش اول خودت را زدی به روشنفکری
همه اتهامات از اول بشر و به خصوص صدر اسلام
وانقلاب اسلامی همه را بهانه و انحراف و ضد ولایت فقیه
را دروغ قلمداد کردی.... به احمدی نژاد که رسیدی
نوشتی احمدی بر خلاف نظر رهبری میچرخد و..
عبدالله ذرتا و مثقال به ولایت فقیه اعتقاد داری؟؟
همه از تفکر شما اطلاع دارند که به هیچ اعتقادی
پایبند نداری و حتی از خودت هم شک داری و
فقط در عالم خیالی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
احسنت نکات ظریفی اشاره کردی
مبین حق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
آفرین اولین کسی که از خانواده آقای مبشری اینچنین جالب سخن راند ایشان پسر عمه آقای مبشری است
سوق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
درود بر این قلم.چقدپرمعناوجالب گفتی..
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
عالی .احسنت تحلیل خوبی بود.

عالی . تحلیل دقیقی بود.
ماندنی بهمئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
واقعیت همینه
شهروندی از بهمئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
درود بر استاد جهان‌آرا
واقعا عالی نوشتی
با یک‌مطلب کاملا منطقی مخالفین و موافقین که هردو سر در یک‌آخور دارند را نقد نمودید
شیخی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
بسیار جالب ، زیبا ،موشکافانه و عملیاتی بود احسنت بر این قلم
برچو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
واقعا جالب بود اتفاقا بخش آخر عالی بود چون همه فهم بود ایشان چون تحصیل کرده قم است بخش اول شاید کمی سنگین بود و فلسفی اما حالا آقای مبشری حداقل به ایشان رحم و احترام کن و جواب سئوالات منطقی ایشان را منطقی پاسخ بده این دیگه حاج آقای صلواتی و حاج آقای پناهی نیست ایشان دست پرورده شما است
پیش بین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
بعضی ها آقای دهبانی را دخیل در جریان می دانند چون احتمال کاندید شدن دارد ولی با توجه به سابقه ای که از دهه شصت به جا گداشته احتمال تاییدی را مشکل می داند شاید عاقلانه به این فکر رسیده که باید کاندید رزروی داشته باشد که مبشری را بهترین دانسته بنابراین هر دو کاندید می شوند و اگر هر دو تایید شدند مبشری کنار می رود و اگر دهبانی تایید نشد مبشری در صحنه می ماند ولی با این قضایای جدید هر دو تایید نمی شوند!!!!!!!!!
توهم
|
United States
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
1
0
ککا تو کمبود شخصیت داری بزرگی نه و بیانیه و متن نوشتنه
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
هم جنابعالی بازنشسته ای هم مبشری هم هدایت خواه هم احمدی نژاد....میشه بزارین جوونا نفس بکشن؟؟؟
دره زری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
کر مبشری و جای دهبانی همین حبیب خان را کاندید مجلس کن جای دیری نرو!!!!
یوسفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
ینظرم استاد حبیب باید مبشری را کاندید کند چون عملکرد بد مبشری بر همگان روشن است. و جناب جهان ارا نزد مردم محبوبیت دوچندانی دارد
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
درمجموع به نکات خوبی اشاره شد اما نگفتند را هکار چییه؟
کریم
|
United States
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
با جرات قسم ایخرم که بیشتر کامنتلی که نظر دادن کار خود حبیب هستن چون خبر و روحیاتش دارم که تعریف خوش زیاد ایره
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
احسنت ودرود برجناب استاد جهان آرا
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
حرفهای شما اثر ندارد و جهان آرا اصلاح طلب هستی . هیچ جا پست به شما ندادند . ازکدام طرف ناراحت هستی .مردم به استقبال مردی امدند که اقازاده نیست .
رحیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
دیروز در کرج هم سفر دکتر مشخص بود اما در بهمئی افرادی مثل جنابعالی می گفتند که مردم سرگرمی ندارند ایشون طرفدار مردمی دارد الا ماشا الله اما در مورد زاویه با رهبری که فرمودی مشکوکیت هایی هست چون حضرات آخوند ها (روحانیت)در شهرستان استقبال نکردند اما آنچه بنظر می رسد این است که اگر بقول شما ودوستان در پازل دشمن بازی می کند چرا مجوز سخنانی می دهد تازه در کلیپی که از کرج بود شعارهای روشن هم بود جای سئوال هست ک احمدی نژاد برای همه قشرها خوب بود واکه العان هم بود همان یارانه کسانی که نه شغلی دارند ونه حقوقی بیکار .بدهکار هستند از مرز 300هزار تومان می گذشت که امروز ارزش همین پول در شرایط فعلی چنان کاهش پیدا کرد ک توان وقدرت خرید راندارند در هیچ زمانی فشار در این حد به مردم نیامد در ضمن عملکرد بد این دولت مردم را دفع وبه او جذب حداکثری را می دهد
رها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
تا جایی که آقای جهان آرا شناخته شده هست به صراحت و یک رنگی معروف است و چه بسا همین رویه ایشان را از دسترسی به پست نگه داشت آنگاه ارزش پستها امروز آشکار شد که برای ارزش ادمها محک نیستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
آقا کمی انصاف داشته باشید، استاد جهان آرا خود صاحب اندیشه هست و اهل تملق و چندرنگی نبوده و نیست، ایشان از روشنفکران پرمایه می باشد، اگر دقت کنید در مقاله ایشان به طرح کلی پرداختند و حقایق در جامعه را خاطرنشان کردند. درود بر قلم توانای استاد جهان آرا
خاص
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
ارزش ادم ها به پست نیست. همان طور که میبینید و میدانید بسیار بسیار کسانی که به مدیریت رسیدن اما بواسطه نداشتن لیاقت به منجلاب افتادن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
سلام (بدون اغراق حبیب جهان آرا همیشه مطالب بسیار جالبی می نویسه و جانب انصاف را هم مد نظر داره همیشه از خواندن مطالب ایشان لذت میبرم و کاملا از تحلیل هایش خوشم میاد اما در خصوص قضاوتش در مورد احمدی نژاد و زاویه گرفتن با رهبر موافقش نبستم چون احمدی نژاد مخالف رهبری پیام و حرفی نزد احمدی نژاد فقط از راسای قوا مخصوصا فوه قضائیه و دولت انتفاد داره آقای جهان آرا نویسنده و پژوهشگر آرمانگرا و اندیشمند است براش آرزوی موفقیت دارم
برچو
|
France
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
جالبه بازی روزگار 
الان توی روزگاری ب سر میبریم 
ک حبیب جهان آرا و ائمه جمعه و هدایت خواه با هم شدن توی خط و مدافع ولایت فقیه بعد مبشری و احمدی نژاد شدن ضد ولایت فقیه
جالبتر اینکه حبیب جهان ارا میگه متاسفانه حافظه تاریخی مردم ضعیف شده 

جناب جهان آرا مردم هر چقد حافظه تاریخی شون ضعیف شده باشه اینقدی ضعیف نشده ک سوابق تاریخی حبیب جشان زاده رو فراموش کرده باشن 
حواستو جمع کن 
دعا کن حافظه تاریخی مردم حداقل در مورد سوابق خودت کور بشه
هموطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
متن نشته های برادر اندیشمند وبزرگوارم را ارج می نهم ولی تورا به خدا به عنوان یه ایرانی بیاییم آگاه تر به قضیه بنگریم ودیگر فریب اصول واصلاح را نخوریم چون دیگر مسلم ومعلوم شده که این هر دو جناح کاری جز دروغ وسواری بر گرده مردم بیچاره ندارند.بیایید کمی به گذشته خود وایرانی با فرهنگ واصالت بیندیشیم.تو را به خدا کمی اندیشه کنید درحال ایران وایرانی...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
من باخواندن مطالب جهان اراخوشحال شدم وبخودبالیدم ک بالاخره منطقه من هم تئوریسین واقع بین وروشنفکردارد...وآفرین گفتم ومیگم..
اماباخواندن نقد بعضی برادران واقعآبدحال ومنزجرشدم...چرا؟؟؟؟
داودچاشیانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
باسلام
واقعاجناب جهان آراقلم بسیارشیواوصریحی دارند
ودرهمین مقاله به واقعیت هایی اشاره کردندکه فراموش شدند
وچه بساازهمین زاویه بازهم مردم ضربه بخورند
خیلی ازاپوزسیون فعلی حاکمیت درچهاردهه گذشته جزونیروهای انقلابی افراطی بودندواکثرادرکمیته انقلاب ومابقی نهادهای امنیتی عضوبودند
اماحالاازقطارتوسط عده ایی که دایه عزیزترازمادرهستندپیاده شدندوخودودوستانشان بجایشان نشاند.
احسنت براین قلم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
با سلام این مقالات بیشتر به کار شکلی و چاه می ماند . به نظر نویسنده فقط میخواهد خودش را به اصلاح طلبان بیشتر نزدیک کند
ناشناس
|
France
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
از شیوه های کسب شهرت توهین به بزرگان است
نام:
ایمیل:
* نظر: