به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۷۷۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
روایتی از نشست انتخاباتی کارگزاران و برنامه روحانیون مبارز برای خبرگان


تهران- ایرنا- رئیس شورای مرکزی «کارگزاران» با انتقاد از رویکرد انتخاباتی برخی پدرخوانده‌های اصلاحات، تأکید کرد: سیاستمدار نباید همواره در پی پیروزی باشد؛ گاهی هم باید شکست خورد تا به پیروزی رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری ایرنا، انتخابات مجلس دوازدهم و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود و جبهه اصلاحات هم از مدت‌ها پیش با تغییر هیأت رئیسه و انتخاب «آذر منصوری» به‌عنوان رئیس این جبهه، تحرکات خود را برای اجماع‌ جریان سیاسی مذکور در سپهر سیاسی کشورمان را کلید زده‌ است اما در عین حال تا امروز راهبرد واحدی مبنی بر حضور و نقش آفرینی این جبهه در عرصه رقابت اعلام نشده است.

اکنون، این پرسش مطرح می‌شود که راهبرد انتخاباتی جریان و احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات خبرگان رهبری چیست؟

«محمدصادق جوادی حصار» سخنگوی حزب اعتماد ملی به ایرنا خبر داده بود که درباره انتخابات خبرگان رهبری فعلاً فکر می‌کنیم تا ببینیم مجموعه همفکران ما در تهران از جمله مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین به چه جمع‌بندی می‌رسند؛ اگر آنها جمع‌بندی ارائه کردند ما حتماًً از آن جمع‌بندی حمایت می‌کنیم. (اینجا بخوانید)

او در حالی اعلام کرد که منتظر جمع‌بندی نظرات مجمعین روحانیون و مدرسین برای حضور در انتخابات خبرگان هستیم که مجله «آگاهی نو» با مدیریت «محمد قوچانی» عضو شورای مرکزی کارگزاران، در شماره جدید خود از عدم انگیزه روحانیون مبارز برای انتخابات خبرگان رهبری خبر داد و در ادامه با انتشار جزئیات جدیدی از نشست انتخاباتی تکنوکرات‌ها با رئیس‌جمهور سابق، نوشت: «حسن روحانی» در دیدار با کمیته سیاسی کارگزاران سازندگی بر ضرورت عبور احزاب سیاسی از انفعال تأکید کرده و گفته است دو دیدگاه در حاکمیت درباره مشارکت در انتخابات وجود دارد؛ اول آنکه مشارکت و مشروعیت ناشی از آن مهمتر از نتیجه انتخابات است و دوم اینکه نتیجه انتخابات و کارآمدی آن در اداره حکومت مهم‌تر از مشارکت است.

روحانی در حالی که محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران در سمت چپ وی نشسته بود، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد کرد و گفت: «او خود را همواره پیروز می‌دید. در انتخابات سال ۱۳۷۸ (مجلس ششم) مقابل جریان چپ و در انتخابات سال ۱۳۸۴ (دولت نهم) مقابل جریان راست و چپ با اطمینان از پیروزی وارد انتخابات شد و در سال ۱۳۹۲ هم همینطور بود و آمده بود تا انتها بماند و رئیس‌جمهور شود و حتی در یک دیدار دو نفره به من گفت که معاون اولش که خواهد بود و در سال ۱۳۹۶ در انتخابات چه خواهد کرد اما با ردصلاحیت در انتخابات که کاملاً برای همه ما غیرمنتظره بود، این پیش‌بینی‌ها زودتر محقق شد».

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حالی خبر می‌دهد که هاشمی رفسنجانی معاون اول خود را برای دولت تعیین کرده بود که در آن مقطع (سال ۹۲) «اسحاق جهانگیری» از مدیران دولت سازندگی و اصلاحات، در مقطع کوتاهی رئیس ستاد انتخابات هاشمی رفسنجانی شد و پس از عدم احراز او از سوی شورای نگهبان و با انتخاب روحانی، حکم معاون اولی دولت یازدهم را دریافت کرد و در سال ۹۶ نیز ردای کاندیداتوری پوششی در حمایت از رئیس خود را بر تن کرد و پس از برگزاری مناظره‌های تلویزیونی هم از صحنه‌ رقابت انصراف داد.

مجله آگاهی نو در ادامه مطلب خود به نقل از روحانی آورد: «با هر تحلیلی درباره انتخابات آینده نباید از هیچ فرصتی برای نقد وضع موجود و تلاش برای بهبود اوضاع کشور دریغ کرد. انفعال بدترین واکنش به این وضعیت است. من در این یک‌سال دیده‌ام که چگونه یک انتقاد کوچک می‌تواند موجب هوشیاری حاکمیت و آگاهی ملت شود و این وظیفه ملی و دینی ماست؛ با این اپوزیسیون وابسته و ناکارآمد که می‌خواست اعتراضات ملت را مصادره کند روشن شد که نه خیابان چاره کار است و نه خانه‌نشینی، نه خشونت و نه سکوت. تنها و تنها با نهاد انتخابات است که می‌توان از جمهوریت دفاع کرد و این صندوق رأی است که سرنوشت ملت و حکومت را تعیین می‌کند».

سخنان حسن روحانی بیش از این همه بازتابی بود در برابر جمع‌بندی محسن هاشمی که با یادآوری کنشگری‌های پدرش از روحانی می‌خواست تا سران جبهه اصلاحات و اعتدالگراها را از انفعال خارج کند.

جمله پایانی محسن هاشمی اما مهم‌ترین فراز سخنان او و آموزه‌ای برای کسانی بود که شاید از هراس پایگاه اجتماعی خود و شاید هم برای امتیازطلبی از حاکمیت، بازی نانوشته تحریم را دنبال می‌کنند؛ آنجا که رئیس شورای مرکزی کارگزاران به دوستان خود متذکر شد: «سیاستمدار که نباید همواره در پی پیروزی باشد؛ گاه باید شکست خورد تا به پیروزی رسید»

نام:
ایمیل:
* نظر: