به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۷۹۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می‌گوید: نبویان برابر قالیباف ادعایی ندارد ضمن اینکه اخیراً از قالیباف تعریف کرده است، در نتیجه فکر نکنم نبویان به دنبال ریاست مجلس باشد.

به گزارش خبردنا، پرونده انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ بسته نشد و تکلیف ۴۵ کرسی در دور دوم انتخابات که قرار است اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ برگزار شود مشخص خواهد شد. ۴۵ نفری که می توانند در ریاست مجلس آینده و دیگر پست های مهم مجلس با رأی شان اثرگذار باشند. برهمین اساس نیز زمزمه های خبری حکایت از فعال بودن تشکل های سیاسی برای این دور از انتخابات است.

حمیدرضا ترقی که در جریان دور اول انتخابات مجلس در کمیته انتخابات شورای ائتلاف فعالیت می‌کردند، می‌گوید؛« به نظر می‌رسد که برای ریاست مجلس شاهد رقابت تنگاتنگ خواهیم بود کما اینکه نامزدها از حالا تلاش خودشان را برای یارگیری از میان منتخبین، شروع کردند.»

او رقابت اصلی را بین قالیباف و متکی می داند و معتقد است نبویان داعیه ریاست مجلس ندارد.

در ادامه، گفتگوی با حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را می‌خوانید:

*****

پیش‌بینی شما از ائتلاف‌ها در دور دوم انتخابات مجلس چیست؟

ائتلاف‌ها با مرحله اول خیلی تفاوت ندارد البته ائتلاف‌ها در مرحله دوم محدودتر می‌شوند به این ترتیب که گروه‌هایی که نامزدهای آنها در لیست دور دوم هستند، بیشتر در تکاپو هستند.

بنابراین در حال حاضر دور دوم انتخابات مجلس برای شورای ائتلاف، شریان و پایداری جدی‌تر خواهد بود؟

طبیعتاً بله چراکه گروه‌های مذکور سرمایه‌گذاری اولیه را انجام دادند و الان هم انگیزه بیشتری برای ورود اعضای لیستشان به مجلس دارند. معمولاً در دور دوم ایستادن و به عبارتی حمایت یک جریان از افراد تاثیری بر آینده آن فرد یا افراد ندارد و امکان دارد آن فرد را وابسته تشکیلاتی خود نکند اما گاهی اوقات در تعاملات و مذاکراتی که با افراد دارند ممکن است فرد را جذب تشکل رقیب کنند.

رقابت تنگاتنگ برای ریاست مجلس دوازدهم

هنوز تکلیف ۴۵ کرسی مجلس مشخص نشده، این تعداد از نمایندگان تا چه اندازه می‌توانند در انتخاب رییس مجلس موثر واقع شوند؟ و قالیباف می‌تواند بر روی این ۴۵ نماینده سرمایه‌گذاری کند؟

هر جریانی که سرمایه‌گذاری کند، قطعاً در انتخاب رییس مجلس تاثیر دارد، بنابراین به نظر می‌رسد که برای ریاست مجلس شاهد رقابت تنگاتنگ خواهیم بود کما اینکه نامزدها از حالا تلاش خودشان را برای یارگیری از میان منتخبین، شروع کردند و جلسات و برنامه‌های متعددی دارند که باید مشاهده کرد در نهایت به جمع‌بندی می‌رسند چرا که هیچ‌کدام اکثریت مطلق و نسبی ندارند که بدون ائتلاف با بقیه فراکسیون‌ها بتوانند به راحتی رأی لازم برای ریاست مجلس را بدست بیاورند.

لذا در حال حاضر انتخاب رییس مجلس دوازدهم به تعاملات و جلسات بستگی دارد که براساس آن بتوانند زمینه را برای تعیین رییس مجلس آینده فراهم کنند.

شریان و پایداری فرد مشترک در لیست‌های دیگر را به نام خودشان ثبت کردند

به نظر شما اقبال کدام‌ جریان اعم از شورای ائتلاف، جبهه پایداری و شریان، برای ریاست مجلس بیشتر است؟

فکر نمی‌کنم شریان و گروه‌های نظیر آن زمینه‌ای برای ریاست مجلس داشته باشند چراکه آنها ۴،۵ نفر اصلی دارند و بقیه را از لیست‌های مشترک انتخاب و به نام خودشان معرفی کردند که از نظر سیاسی کار درستی نیست.

به بیان دیگر درست نیست وقتی دو تشکل معروف و مشخص فردی را قبول داشته باشند، آن فرد را به نام خود ثبت کنند، این کار غلطی است. در مجموع در حال حاضر ۳ فراکسیون اصلی مجلس دوازدهم عبارتند از: ائتلاف، وحدت و معتدلین که در مجلس تعیین‌کننده هستند.

نبویان به دنبال ریاست مجلس نیست

*رقابت تنگاتنگ برای ریاست مجلس میان چه کسانی است؟ منظور شما نبویان، متیک و قالیباف است یا فرد دیگری؟

منظور بیشتر متکی است، نبویان برابر قالیباف ادعایی ندارد ضمن اینکه اخیراً از قالیباف تعریف کرده است، در نتیجه فکر نکنم نبویان به دنبال ریاست مجلس باشد اما بهرحال متکی برای ریاست مجلس فعال‌تر است.

همچنین ذوالنور که در هیچ لیستی نیست هم برای ریاست مجلس فعالیت می‌کند. در مجموع به نظر می‌رسد قالیباف و متکی برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند و برای نائب رییسی مجلس هم افرادی نظیر پزشکیان، نیکزاد و حاجی بابایی مطرح هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: