به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۷۹۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
متاسفانه پنج گونه از گیاهان دارویی و خوراکی مرتعی استان شامل کرفس، بیلهر، آنغوزه، باریجه و بن سرخ در خطر انقراض قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد از در معرض انقراض قرار گرفتن برخی از گیاهان دارویی و خوراکی در این استان اظهار تاسف کرد و از مردم، سازمان های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی و شرکت های خدمات رسان خواست برای جلوگیری از انقراض این گونه ها، با این اداره کل همکاری کنند.

"سیعد جاودان بخت" در گفت و گو با خبردنا با اشاره به دلایل در معرض انقراض قرار گرفتن این گونه گیاهان دارویی و خوراکی در استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: متاسفانه پنج گونه از گیاهان دارویی و خوراکی مرتعی استان شامل کرفس، بیلهر، آنغوزه، باریجه و بن سرخ در خطر انقراض قرار دارند.

وی با تاکید براینکه مقابله با مُتعرضان به جنگل‌ها و گیاهان مرتعی در استان کهگیلویه و بویراحمد باید بصورت جدی‌تر در دستور کار مردم و مسوولان قرار گیرد، یادآور شد: در سال گذشته، حدود ۱۰ تن انواع بوته گیاهی دارویی از سودجویان در استان کشف و امحاء و در سالجاری نیز تاکنون ۲ تن دیگر از این گونه‌های ارزشمند کشف و امحاء شده است.

بوته چینی و ورود زودهنگام دام به مراتع، جُرم است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بمنظور پیشگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی میزان جریمه ورود زود هنگام دام به مراتع و بوته چینی در استان تعیین شده و با متخلفان برخورد قانونی است، خاطرنشان کرد: براساس تبصره هفت ماده سه قانون حفاظت از عرصه‌های طبیعی بوته چینی و ورود زودهنگام دام به مراتع، جرم است.

بگفته جاویدبخت، مُتخلفان برداشت، حمل و فروش بدون مجوز گیاهان دارویی و خوراکی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر بوته چینی غیرقانونی، 120 هزار تومان جریمه می‌شوند و البته بوته چینی گیاهان دارویی مختلف بویژه بن سرخ، آنغوزه، باریجه، کلوس و سایر گونه‌ها جرم است و با خاطیان برخورد می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از قاچاق چوب در برخی از جنگل های این استان هم خبرداد و گفت: ۱۹ اکیپ ثابت و سیار گشت و مراقبت مُتشکل از ۸۱ نفر با ۱۹ دستگاه خودرو در حال گشت‌زنی در سطح استان برای مقابله و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حمایت از جنگل‌ها و مراتع کشور تخریب و بهره‌وری از منابع طبیعی به‌ویژه تصرف عرصه‌های ملی جرم بوده و با مُتخلفان برخورد می‌شود.

کشف ۷۰۰ کیلوگرم زغال از سودجویان در استان

جاویدبخت از کشف ۷۰۰ کیلوگرم زغال از سودجویان در استان نیز خبرداد و خاطرنشان کرد: مأموران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، چند روز پیش، چهار محموله قاچاق چوب از سودجویان در استان کشف کردند.

وی گفت: از این سودجویان که در شهرستان‌های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده‌اند، ۲ دستگاه اره‌برقی و ۲ تن چوب قاچاق نیز کشف و ضبط شده است.

جاویدبخت از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرصه های منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با سامانه تلفنی ۱۵۰۴ ارتباط خود را برقرار و گزارش های موردنظرشان را ارائه دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: